جایی که قلب البرز ایستاده است

سرویس خبری ارک به نقل از خبرگزاری مهر: روستای ایستا، شاید مرموزترین روستای ایران باشد.این روستا که در طالقان واقع شده،مکانی است در خاک البرز که مردمانش در زمان توقف کرده اند.

2

آداب و رسوم خاص مردم این روستا، توجه بسیاری به خود جلب کرده است.

‏در این روستا، سکوت حاکم است و کسی کاری به کار دیگری ندارد. در کوچه ها اثری از رد پای خودرو نیست.

اهالی این روستا، نه تنها شبها به تماشای تلویزیون نمی نشینند، بلکه به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و… برای آنان معنا و مفهومی ندارد.

مهمان نواز هستند فقط تا زمانی که هیچ زنی قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد،همانطور که تا کنون کسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده است. متمول هستند و از طریق فروش زمینهای پدریشان در تبریز روزگار می گذرانند.

شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی آیند؛ همچنین هیچگونه خدمات دولتی را دریافت نمی کنند.

ایستا، جایی است که اهالی اش، هیچگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند و بدون آب لوله کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و … زندگی می کنند.

ساکنین این روستا، گروهی از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی هستند، کسی که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور‌هایش تاکید می‌کرد و تا پایان عمر بر عدم استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد.

اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می‌کنند، به رویای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی ‌(عج) هستند.

فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند، هیچگونه فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی‌کنند.

کودکان آن روستا به سبک سنتی و مکتب خانه‌ای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید، به تحصیل می پردازند.

ساعت مچی و دیواری در محل زندگی ”اهل توقف“ وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به کار نرفته است.

1

( برگرفته از کتاب روستای ایستا- نوشته حسین عسگری)

 

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.