اهمیت سفر از نگاه اسلام

پدیده ی سفر، ریشه در حرکت و جابه جایی دارد و تحرک بخش جدایی ناپذیر زندگی انسانهاست.

انسان از دیرباز برای کسب مایحتاج، برطرف کردن نیازهای روحی و معنوی، همچنین رهایی از تنهایی و یکنواختی زندگی روزمره اقدام به سفر نموده است.

در میان انگیزه‌های مختلف سفر، نیاز روانی بیش از همه برانگیزاننده ی امواج توده‌های انسانی در امر مسافرت و جا به جایی جمعیتی است.

ریشه سفر در سرشت انسان است، آدمی چنان آفریده شده و چنان هستی یافته که باید به سفر بپردازد.

اسلام دین فطرت است و تأمین نیازهای اساسی انسان از طریق تعالیم عالی آن و اجرای احکام الهی به صورت بهینه صورت می گیرد. روش تربیتی اسلام همه ی ابعاد وجودی انسان را مورد توجه قرار می دهد و برای رشد آن برنامه ارائه می دهد. از آنجا که سفر غذای روح و نیاز فطری انسان هاست خداوند در قرآن انسان ها را به سیر وگردش در روی زمین سفارش می کند:

أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا … (الحج۴۶ )
آیادرزمین گردش نکرده اند تا دلهایى داشته باشندکه با آن بیندیشند…

قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسیرُوا فِی اْلأَرْضِ…(آل‌عمران ۱۳۷‌)
پیش از شما سنت‌هایى بوده است،پس برروى زمین بگردیدوبنگرید…

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ…(العنکبوت ۲۰)
بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است…

درمسیر این آیات صریح نیاز حرکتی انسان ها یعنی مسافرت اصولا ً باید از راه صحیح و هدفدار انجام گیرد تا فواید و ثمرات معنوی و مادی آن به نحوی مطلوب به منصه ظهور برسد.

نویسنده : سانلی اشراقی

هدف از نشر سفرنامه ارک، تحقق این تفکر و فراهم آوردن نقشه راهی تخصصی برای عموم اقشار جامعه در پاسخ به نیاز سفر است.
ما آمده ایم تا با ایده ها و خدمات نو در جهت معرفی بهترین های گردشگری، مقاصد مناسب، راه های دسترسی سریع و آسان به آنها و… در خدمت جامعه و صنعت گردشگری باشیم.
به امید اینکه به عنوان عضوی کوچک از خیل عظیم فعالان گردشگری، بتوانیم فرهنگ صحیح سفر و گردشگری را در جامعه ترویج کنیم و این صنعت کلان را در راه رسیدن به سر منزل مقصود یاری گر باشیم.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.