تبریز؛ قبل از اسلام

به جرات می توان ادعا کرد تاریخ تبریز یکی از بحث برانگیزترن میان شهر های تاریخی ایران است. محققان و تاریخ نویسان در مورد تاریخ بنای این شهر تا وجه تسمیه آن در گیر مباحثه های پایان ناپذیری هستند. تاریخ تبریز پیش از اسلام نیز مستثنی نیست. برخی تاریخ شناسان فرض را بر این قرار داده‌اند که بهشت عدن در محل فعلی تبریز قرار داشته است. تا پیش از کشف منطقه باستانی ۵۰۰۰ ساله کنار گوی مسجد در خوشبینانه ترین موارد نام تبریز در  کتیبه سارگن دوم پادشاه آشوری آورده شده بود. با یافته های جدید  قدمت آبادی در تبریز پیشتر می برد که نشانه های آن در سایت موزه این شهر به طور کامل مشهود است و گمانه زنی های تاریخی در مورد آن همچنان ادامه دارد. همچنین نشانه هایی از نام آذربایجان و تبریز در نوشته های یونان باستان وجود دارد. شهر تبریز بار ها برروی خرابه های خود از نو ساخته شده ارتباط این شهر با شهر های ماد اثبات شده است. این شهر یکی از مراکز بازرگانی مهم منطقه بوده نقش پل ارتباطی میان شرق و غرب را بازی می کرده است که وجود سفالینه های اقوام متعدد در یافته های باستانشناسی گواه زنده ای بر این مدعاست. این شهر در زمان حکمرانان اشکانی‌تبار ارمنستان، پایتخت این منطقه بوده‌است.

کتیبه سارگون دوم در منطقه اورامانات کردستان

در مورد وجه تسمیه تبریز داستان ها و روایت های بسیاری وجود دارد که از آن جمله می توان به مستندات ولادیمیر مینورسکی ، ایرانشناس،اشاره کرد که  نام تبریز را متعلق به گویش ترکی قدیم (خزر) می شناسد و رد پای آن را اوایل سلسلهٔ ساسانی یا شاید قبل ازاشکانیان جستجو می کند. از دیگر سو با ریشه یابی در زبان های آریایی می توان آن را به محل جریان رود و چشمه و یا محلی گرما ریز  تفسیر کرد. به مانند بیشتر شهرهای ایران که نام هایشان در افسانه ها گره خورده است تبریز هم داستانی در پس نام خود دارد که نزدیک به واقع نیست. افسانه های عامیانه وجه تسمیه تبریز را به زبیده خاتون زن هارون الرشید نسبت می دهند که با اثامت در حوالی منطقه تبریز و هوای درمانگر آن بر بیماری تب نوبه پیروز شد و به پاس آن فرموده شهری در آن‌محل بنا کنند و نام آن را تب‌ریز بگذارند .

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.