موزه تاریخ و فرهنگ دانشگاه تبریز، گنجینه‌ای ارزشمند در شهر تبریز

شهر تبریز در کنار لقب پرافتخار شهر اولین‌ها به شهر موزه‌ها نیز شهرت دارد. موزه آذربایجان دومین موزه‌ ایران در مرکز شهر تبریز قرار دارد، اما در سال ۱۳۲۸ موزه‌ای در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز در ملک اجاره‌ای این دانشکده در خیابان ارتش تاسیس شد. این موزه با موضوع باستانشناسی و مردم شناسی آغاز به کار کرد و میتوان آن را دومین موزه ایران نیز در نظر گرفت. اشیای موزه  اشیای کشف شده در کاوش‌های باستان شناسی، اهدایی سازمان میراث فرهنگی و خیرین فرهنگی بوده است.

بخش باستان شناسی موزه شامل اشیا مربوط به دوره پیش از تاریخ، ایران باستان و ادوار تاریخی اسلامی است و بخشی از موزه به مهر و سکه اختصاص دارد. بخش مردم شناسی موزه نیز اشیای مختلفی برگرفته از فرهنگ مردمان ایران زمین شامل جنگ افزارهای قدیمی، بافته‌ها و فرش، قطعات خط و کتب خطی، چاپ سنگی و اسناد را در بر می‌گیرد. غنی‌ترین بخش موزه نیز اشیای مربوط به دوره صفوی است که شامل چینی‌های منتقل شده از چینی خانه مقبره شیخ صفی الدین اردبیل به این موزه میباشد.

این موزه پس از پیروزی انقلاب و تفکیک دانشکده ادبیات و علوم انسانی مدتی نیمه تعطیل بود و پس از رایزنی‌های متعدد به سالنی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز منتقل شد و با عنوان موزه تاریخ و فرهنگ دانشگاه تبریز مجددا بازگشایی شد. در حال حاضر موزه توسط موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در دانشگاه تبریز اداره می‌شود و دارای سالن‌های متعدد است. همچنین ویترین های موزه در بازگشایی مجدد بازسازی و نوسازی شده و شکل منسجم تری را به موزه بخشیده است. در صورت علاقه‌مندی به بازدید از این موزه می‌توانید با هماهنگی موسسه تاریخ و فرهنگ ایران واقع در دانشگاه تبریز، از این موزه بازدید کنید.

در حال حاضر دو موزه دیگر نیز با نام‌های موزه شهدای ۲۷ دی و موزه تاریخ طبیعی در دانشگاه تبریز مشغول فعالیت هستند.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.