علی مسیو، برجسته‌ترین رهبر انقلاب مشروطیت

علی مسیو برجسته ترین رهبر انقلاب مشروطیت بوده است. وی در محله نوبر تبریز چشم به جهان گشود و اتفاقی مهم در تاریخ ایران رقم زد.

علی مسیو به کار تجارت اشتغال داشت. وی مدتی نیز معادن نمک در اجاره داشت و در تبریز کارخانه چینی سازی دایر کرده بود. وی بنا به اقتضای شغلش به شهرها و کشورهای مهم تجاری دنیا سفر می‌کرد و به زبان فرانسه مسلط بود و انقلاب کبیر فرانسه را الگویی برای انقلاب مشروطیت قرار داده بود، به همین دلیل در میان مردم به علی مسیو معروف بود. وی در سفرهای خود به نقاط مختلف دنیا با اغلب آزادیخواهان و انقلابیون جهان ملاقات می‌کرد و همین ملاقات ها و کمال همنشینی منجر شد تا وی مبدل به یک انقلابی شجاع و آزادیخواه تمام عیار شود.

 علی مسیو حزب اجتماعیون عامیون را که مرکز غیبی انقلاب مشروطیت نیز نامیده می شد در تبریز ایجاد کرد. هسته مرکزی این حزب متشکل از افراد نامی و بزرگان شهر تبریز از جمله محمدعلی خان تربیت، حاج رسول صدقیانی، میرزا ابوالحسن خان حکاک باشی، حاج علی دواچی، حاج علی نقی گنجه ای، یوسف خزدوز و علی اکبر سراج بودند.

علی مسیو سه پسر و تمام دارایی های خود را در راه آزادی، تقدیم انقلاب مشروطیت کرد. او نه تنها مغز متفکر و تئوریسین انقلاب مشروطیت بود بلکه همواره در میدان مبارزه حضور داشت و مجری و پیاده کننده طرح‌های مرکز غیبی نیز بود.

 علی مسیو شخصی تحصیلکرده و اهل مطالعه بود. او مدتی به عنوان مشاور معاون بلدیه و سپس شهردار تبریز شد. قدرت های بزرگ آن زمان برای مقابله با نهضت مشروطیت با هیچ گونه فریب و تزویر نتوانستند این رهبر صادق و شجاع را از راه بدر بکند. لذا جنایتکاران بین المللی در یک مهمانی در کنسولگری روس با ناجوانمردی وی را مسموم کردند و پس از مدت کوتاهی در سن ۴۴ سالگی در سال ۱۲۸۹ هجری شمسی چشم از جهان فرو بست. هم اکنون پیکر پاک این رهبر انقلابی در شهر قم قرار دارد. وی در آخرین لحظات عمرش نیز به فکر آزادی و مهد آن آذربایجان بود.

علی رحمتی

من علی رحمتی هستم، فارغ التحصیل رشته مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز. در حوزه‌های تولید محتوای گردشگری و آموزش گردشگری فعالیت می کنم همچنین به زبان‌های انگلیسی و ترکی استانبولی مسلط هستم. حوزه های قبلی فعالیت من شامل فعالیت در انجمن های علمی، هتل‌ها، آژانس های گردشگری می باشد. هم اکنون در شرکت بینش فراگیر ارک سفر و پروژه ارک توریسم در حوزه تولید محتوی به ویژه در خصوص فرهنگ و مشاهیر فعالیت میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.