ائل گلی تفرجگاهی با طبیعت ناب در قلب تبریز

یکی از شناخته‌ترین و معروف‌ترین نمادها و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی شهر تبریز پارک ائل گلی می‌باشد که اکثر مسافران و گردشگرانی که قصد سفر به تبریز را دارند همواره در برنامه سفر و گردش خود استراحت و تفریح در پارک ائل گلی را قرار می‌دهند.

ائل‌گلی با قرار گرفتن در یکی از خوش آب و هواترین مناطق تبریز، درختان سر به فلک کشیده‌ی کهنسال با سایه سارهای خنک، دارای یک دریاچه مصنوعی می‌باشد که در میان آن مکانی تاریخی نیز از گذشتگان به ودیعه مانده است. عمارتی به شکل هشت ضلعی که به صورت شبه جزیره در میان تلالو نور شکسته شده در موج های آرام دریاچه به چشم می‌خورد و امروزه به عنوان کافی‌شاپ و رستوران، پذیرای گردشگران است.

در زمان‌های گذشته و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این تفرجگاه زیبا با عنوان شاه گولی یعنی دریاچه شاه شناخته می‌شده است اما در دوران بعد از انقلاب به ائل گلی یعنی دریاچه مردم تغییر پیدا کرد و امروزه به همین نام شناخته می‌شود. احداث  بنای نخستین عمارت ائل گلی را به دوره آق‌قویونلوها نسبت می‌دهند که یکبار در زمان صفوی و بار دیگر در زمان قاجار، توسط “قهرمان میرزا” پسر “عباس میرزا نایب السلطنه” در ایام حکمرانی بر آذربایجان، بازسازی و توسعه یافته است.

تپه نسبتاً بلندی در بخش جنوبی دریاچه ائل گلی قرار گرفته که با جنگلی زیبا و سرسبز و با آبشارهای مصنوعی متعددی که به سمت داخل دریاچه سرازیر می شود بساط زیبایش را پهن کرده و طبیعتی ناب را در این منطقه فراهم کرده و مردمان را از جای جای سرزمین‌مان به آغوش پر مهر خویش کشانده است.

این مکان تفریحی در هر فصلی از سال جذابیت های خاص خود را دارد و با منظره‌های منحصربفردش شادی و نشاط را بر وجود آدمی هدیه می‌کند. در فصل بهار با شکوفه های بهاری و لاله های رنگارنگ هلندی، در فصل تابستان با هوای خنک و پرطراوت اش و در فصل پاییز با فضای رویایی هزار رنگ‌اش منظره‌ای شگفت انگیزی دارد . در فصل زمستان نیز، یعنی زمانی که همه جا پوشیده از برف است دریاچه با نمایی زیبا آمیخته‌ای از یخ و آب، خود را می نمایاند.

همان‌طور که گفته شد ائل گلی یکی از بزرگترین تفرجگاه‌های تبریز و مکانی تفریحی است که بخش‌های مختلف و امکانات جذاب تفریحی را در خود جای داده است. از جمله این تفریحات مهیج می‌توان به لوناپارک،  امکان قایقرانی در محوطه استخر، پیک نیک و کمپینگ، دوچرخه سواری و کالسکه سواری ، مجموعه مینی گلف، پیست اسکیت، زمین های بازی والیبال و فوتبال و بسکتبال، آکادمی بیلیارد و…  اشاره کرد.

همچنین هتل‌های زیادی در اطراف این پارک ساخته شده‌اند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها هتل ۵ ستاره پارس ائل گلی است. این هتل ۱۷ طبقه، دارای رستوران گردان است. وجود هتل‌های مختلف در اطراف این پارک باعث شده که ائل گلی تبدیل به مکانی شناخته شده و جهانی شود و توانسته با تامین نخستین نیازهای گردشگری گردشگران، به عنوان نقطه عطف گردشگری برای مسافران بی‌شماری که راهی تبریز شده‌اند باشد.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.