مادران مسافر

بیشتر زنان امروزی ترس از به دنیا آوردن فرزند دارند چون کودکان را وزنه هایی می بنند که قرار است آنها را زمین گیر کند. البته که دید و توان شما در برخورد با هر پدیده تازه ای در زندگی تعیین کننده روند زندگی شماست.

داشتن فرزندان نعمتی است که با دیگر نعمت های خداوندی منافاتی ندارد اگر مدیریت مناسبی داشته باشیم. در این نوشته می خواهیم شما را به داشتن سفری لذت بخش و پر تجربه با فرزندانتان راهنمایی کنیم.

مادران با توجه به سن کودکانشان نیاز به دانسته هایی دارند که بهتر است قبل از سفر آنها را کسب کنند تا برنامه شیرینشان تبدیل به خاطره تلخ نگردد.

مادران باردار، مادران کودکان ۰ تا ۳ سال، مادران کودکان ۳ تا ۶ سال و مادران کودکان دبستانی هر کدام بایستی بسته مخصوص کودکان خود را برای سفر ببدند. بسته ای حاوی بهداشت، تفریح و همه چیز برا خودشان و فرزندشان. این بسته را در چمدان ها نباید جست بلکه باید با ذهنی فعال آن را خلق کرد.

چظور…

مادران باردار یکی از بهترین شرایط سفر را دارند فرزند آنها نه نق خواهد زد نه خسته می شود نه گشنه. این بخش از مادران بایستی مراقب خودشان باشند و تمام. سفر های سه ماه اول بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون خطر سقط را بالا می برد.بعد از سه ماه اول به خیال راحت به گشت و گذار بپردازید اما در نظر داشته باشید ساعت های متمادی در خودرو و هواپیما را با قدم زدن در هوای آزاد یا راهرو هواپیما بشکنید تا از مشکلات ورم و … پیشگیری کنید. سعی کنید اگر سفر هوایی دارید صندلی های جلو باز را انتخاب کنید تا احساس خفگی به شما دست ندهد و فضای اطرافتان برای حرکت دست ها و پاها باز باشد . اگر با ماشین شخصی سفر می کنید در صندلی جلو بنشینید کمربند را ببندید و صندلی را تا حد امکان عقب ببرید تا فضا کافی داشته باشید.مادران در ماه های آخر بارداری بسیار کم تحرک و سنگین می شوند ولی فراموش نکنید این روزها آخرین روزهای دو نفره می باشد اگر بارداری سالمی دارید سفر در سه ماه آخر بارداری سالم از نظر پزشکی هیچ منعی ندارد ولی بهتر است سفر های کوتاه باشد اگر از اینکه دلیندتان را شهر و کشو دیگری به دنیا بیاورید واهمه دارید. اما در یاد داشته باشید خیلی از کودکانی که در پرواز ها متولد می شوند امتیازات خوبی دریافت می کنند. پس نترسید و سفر کنید.

مادران کودکان  ۰ تا ۳ سال خود را  محرومترین مادران می دانند در حالی که کودکان شما در این سن همسفران بی توقعی هستند که سفر با آنها خیلی هم دل انگیز است. آنها با ساده ترین غذاها سیر و با ساده ترین اسباب بازی ها سرگرم  می شوند. این موجودات کوچک شیرین زود خسته شده می خوابند و سوار بر کالسکه های رویای با شما به هر جایی که دلتان خواست می آیند. بسته حاوی پوشک در طول سفر به ازای هر ساعت ۱ عدد، دستمال های مرطوب مخصوص تعویض پوشک، دستکش و زیر انداز یک بار مصرف برای راحتی کار، نایلون فریزرو پماد سوختگی بهترین همراهان شما در سفر خواهند بود. قبل از حرکت حتما پوشک را تعویض کنید چون سرویس های بهداشتی فرودگاهی خیلی بهتر از داخل هواپیما هستند. اگر با خودرو شخصی سفر می کنید بهترین محل تعویض کودک همان داخل خودرو است تا از بیماری و سرماخوردگی پیشگری شود. اتوبوس ها کار را کمی سخت می کنند ولی معمولا اگر هوا سرد باشد کسی از اینکه شما پوشک را در سرویس بین راهی تعویض نکرده اید ناراحت نخواهد شد. راحتی قطارهم که جای خود را دارد.اگر فرزندتان شیر خشک یا شیشه شیر استفاده می کند یک فلاکس آب داغ و شیر های کوچک پاکتی می تواند همراه خوبی برای شما باشد. غذاهای فوری یا آماده همراهتان باشد بچه ها در این سن یا نمی توانند یا نمی خواهند غذای جدید امتحان کنند.

برای کودکان در تمام سنین توصیه میشود بسته های دارویی با مشورت پزشک به همراه داشته باشید. بهتر است حاوی قطره های تب بر، ضد تعوع، آنتی هیستامین و دفترچه بیمه اگر تحت پوشش هستید باشد. دستمال ها و ژل های ضد عفونی کنند بهترین کارایی خود را در سفر دارند،آنها را در دسترس داشته باشید حتی می توانید قبل از تماس کوچلو با لوازم اطرافش از جمله میز و دستگیره ها  آنها را با ژل ضد عفونی کنید چون معمولا بچه ها  بخصوص نوزادن همه چیز را به دهانشان می برند یا شاید در لحظه ای غفلت تلاش کنند طعم دستگیره را نیز امتحان کنند.

حتما در کیف دستی تان حداقل یک دست لباس اضافی داشته باشد و همچینین پیشبند های یکبار مصرف می تواند شما را در این مورد یاری کند.

اسباب بازی مورد علاقه با انتخاب خود کوچولو و اسباب بازی های جدید که در گوشه و کنار کیفتان مخفی کرده اید آنها را تا ساعت ها مشغول خواهد کرد. مداد رنگی و کاغذ بهترین و بی صدا ترین وسیله سرگرمی می باشد از فرزندتان بخواهید برایتان تصویری از مقصد بکشد بعد از سفر دوباره بخواهید این کار را بکند یادگاری خوبی از سفر خواهد بود.

برای کودکان بالای سه سال از سفر و جاهایی که خواهد دید بگویید راه را کوتاه تر خواهید کرد. اگر قبلا سفری داشته اید از خاطرات آن سفر ها مثال های خوب بزنید تا ملال راه آنها را بی انگیزه نکند.

سعی کنید در مسیر اگر با خودرو شخصی سفر می کنید در زمانی که احساس کردید خسته شده اند توقف داشته باشید و به آنها زمان بازی بدهید و لی اگر با هواپیما سفر مبکنید آنها را در راهرو راه ببرید جاهای مختلف هواپیما را نشانشان بدهید و سعی کنید با دیگر مسافران رابطه برقرار کنید چون آدم های جدید برای بچه ها بازی های جدید دارند. در قطار رستوران جای خوبی برای فعالیت می باشد.

در مقصد فراموش نکنید این سفر فقط وفقط برای شما نیست. قبل از سفر شهر بازی و محل های تفریحی را شناسایی کنید و در نظر داشته باشید خرید و اماکن تاریخی جذبه خاصی برای آنها ندارد.آنها دوست دارند حیوانات را ببینند و طبیعت را لمس کنند.  بگذارید با کودکان دیگر شهر ها و ملیت ها ارتباط برقرار کنند آنها با زبان خودشان با هم حرف خواهند زد در زمان بازی کمی دور باشید و فقط چشمتان به آنها باشد.

کاغذی که روی آن اطلاعات هتل و خودتان را در آن نوشته اید در جیب کوکتان بگذارید در موردش به او توضیح دهید. با او در مورد مواقعی که ممکن است شما را گم کند صحبت کنید. ولی قبل از سفر از جمله جادویی مراقب من باش تا گم نشوم خیلی کار ساز خواهد بود چون اینگونه او احساس می کند مسئولیت شما در دستان اوست و هرگز شما را گم نخواهد کرد.

در مورد انتخاب غذا محتاط باشید با وجود اینکه اجازه می دهید طعم های جدید را امتحان کنند ولی از غذاهایی که ممکن است آنها را بیمار کند پرهیز کنید. سعی کنید همراه خود مقداری مواد خشک از جمله برنج یا ماکارونی داشته باشید یک پلوپز سفری می تواند مشکلات شما و نگرانی های شما را کاملا رفع کند. بیشتر هتل ها منع استفاده از لوازم برقی در اتاق ها دارند ولی اگر شما کودکی را همراهی می کنید پلوپز شما نادیده گرفته می شود. شما می توانید نیمرو کوچکی در آن برای کوچلو بپزید چون بیشتر بچه ها از اینکه صبح زود بیدار شوند و به میز صبحانه هتل سر بزنند متنفرند.

در انتخاب هتل و محل اقامت فرزندتان را در نظر اشته باشید. استخر و مراکز تفریحی کودکان برایشان جذاب خواهد بود. هتل های کلاسیک با گلدان های گرانقیمت در لابی گزینه خوبی برای بچه هایی که می دوند نیست. و همچنین اتاق های تنگ و تاریک هم آنها را خسته خواهد کرد. هتل های دور از مراکز تفریحی امکان خواب بعد ظهری را از آنها خواهد گرفت. دقت در انتخاب هتل در هر سفری یک باید انکار ناپذیر است.

بچه ها از سفر های طولانی متنفرند. آنها دلشان برای اسباب بازی ها، خانه و پدریزرگ و مادر بزرگ تنگ می شود برنامه سفر را در اندازه حوصله آنها تنظیم کنید. برای آنها یک یادگاری به انتخاب خودشان بخرید. دفر نقاشی مخصوص هر سفر برایشان داشته باشید از آنها بخواهید خاطراتشان را بکشند.

مدیریت خوب  سفر نه تخصص می خواهد نه تحصیلات فقط نیاز به خلاقیت دارد. شما به راحتی می توانید با مدیریت سفر خوبی در کنار کودکان داشته باشید آنها نا شناخته ها را دوست دارند همراهان خوبی خواهند بود اگر شما خوب همراهیشان کنید.

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.