۱۰ آبشار بلند ایران در یک نگاه

کشور ایران پر است از مواهب طبیعی و زیبا. سرتاسر این سرزمین را جنگل‌ها، کوهستان‌ها، کویرها، رودخانه‌ها و … فراگرفته است که هر کدام به نوبه خود برای گروهی از مردم جذاب به نظر می‌رسند. یکی از زیباترین آن‌ها آبشارها هستند، آبشارهایی که از کوه‌های مرتفع سرازیر شده و روح آدمی را نوازش می‌کنند. این آبشارها با عظمت خود گردشگران را به سوی خود جذب می‌کنند، چه برای خوشگذرانی و لذت بردن از طبیعت و چه با هدف اندیشه در معجزات این دنیای زیبا.

منظره اطراف آبشار و همچنین ارتفاع آن اهمیت ویژه‌ای برای گردشگران و طبیعت‌گردان ایران دارد. پس چه بهتر که بلندترین آبشارهای ایران را بشناسید و در فرصتی مناسب در اوقات فراغت خود به یکی از آن‌ها سفر کرده و از عظمت آن‌ها لذت ببرید.

در این مطلب قصد داریم ۱۰ آبشار بلند ایران را برای شما عزیزان معرفی کنیم.

آبشار لاتون

آبشار لاتون با ارتفاع ۱۷۰ متری، مرتفع‌ترین آبشار ایران است. نه تنها ارتفاع آن، بلکه مناظر زیبای اظراف آن نیز نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می کند. این آبشار در تمام فصول سال آب دارد اما حجم آن در فصول مختلف متفاوت است. اگر بخواهید بازدید از بلندترین آبشار ایران را تجربه کنید، به ۱۵ کیلومتری آستارا، شهر لوندویل و روستای کوته کومه سفر کنید.

آبشار لاتون

آبشار سرانکوه

آبشار سرنکوه یا سرانکوه دومین آبشار بلند ایران است که در شهرستان جیرفت استان کرمان قرار دارد. ارتفاع این آبشار زیبا حدود ۹۵ متر است و به دلیل صعب العبور بودن بکر باقی مانده است. جنگل‌ها و باغ‌های اظراف این پارک فضای مناسبی را برای گشت و گذار فراهم کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن این آبشار از دهستان درین حدود یک ساعت پیاده روی کنید و زیبایی آن را از نزدیک مشاهده کنید.

آبشار سرنکوه

آبشار وروار

آبشار وروار با ارتفاع بالای ۱۰۰ متر، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که از رود “فرق” سرچشمه می‌گیرد. این آبشار مرتفع یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان عنبرآباد به شمار می‌آید. این منطقه با دارا بودن پوشش گیاهی خاص و سرسبزی بینظیر خود، از بکرترین مکان‌های گردشگری کرمان است. در فصول گرم در منطقه ریزش آب شرایط بسیار مناسبی حاکم است زیرا آب این آبشار در انتها به صورت پور فرو می‌ریزد. برای دسترسی به این آبشار از مسیر جاده جیرفت- کهنوج عبور کرده و از دو راهی جهادآباد حدود ۲۰ کیلومتر به سمت مردهک و روستای رود فرق بروید.

آبشار وروار

آبشار پیران

آبشار پیارن یا ریژاو یکی دیگر از آبشارهای بلند ایران می‌باشد که از سه طبقه تشکیل شده است. دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه‌تر است. اختلاف ارتفاع این آبشار در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، حدود ۱۸۰ متر است. طبقه پایینی آبشار پیران در زیر درختان قرار دارد و از بالا دیده نمی‌شود. صعود به این آبشار به دلیل ارتفاع بلند و دیوارمانند صخره‌ها، می‌توان گفت غیرممکن است. آبشار پیران در شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه واقع شده است.

آبشار پیران

آبشار شوی

آبشار شوی از جمله زیباترین و بکرترین آبشارهای کشور است که در رشته کوه‌های زاگرس در دهستانی به نام شوی از توابع دزفول در استان خوزستان نمایان است. این آبشار از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود و ارتفاع آن ۸۵ متر است. آبشار شوی درفصل بهار به خصوص ماه فروردین صدها گردشگر را میهمان خود می‌کند و طراوت و سرسبزی بهاری را به بازدیدکنندگان خود هدیه می‌دهد. دسترسی به این آبشار از دو مسیر امکان پذیر است، یکی از آن‌ها از طریق ایستگاه راه آهن تله زنگ از شهرستان دورود و روستای شوی است و دیگری از سمت منطقه شیهون دزفول و پیرچل می‌باشد.

آبشار شوی

آبشار تنگ زندان

آبشار تنگ زندان یا کردوی‌کن یکی از آبشارهای پرآب و بلند ایران محسوب می‌شود. گفتنی است که اصطلاح کردوی کن به زبان محلی “مه دود مانند” است. این آبشار با ارتفاع حدود ۱۰۰ متری، در ۵۵ کیلومتری شمال لردگان در منطقه حفاظت شده سبزکوه استان چهارمحال بختیاری قرار دارد.

آبشار تنگ زندان

آبشار مارگون

آبشار مارگون دیگر آبشار بلند ایران است که زیبایی منحصربه فردی دارد. این آبشار در حقیقت سرچشمه است؛ یعنی بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست. آب آبشار از بدنه دیواره صخره به بیرون ریخته می‌شود. به همین دلیل این آبشار بزرگترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان نیز به شمار می‌آید. ارتفاع این آبشار ۷۰ متر است. مسیر دسترسی به آبشار مارگون یک جاده آسفالت است که باعث شده این آبشار برای گردشگران به راحتی قابل وصول باشد. تا نزدیکی آبشار ماشین رو بوده و ادامه مسیر مناسب پیاده‌روی است.

آبشار مارگون

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان نیز با ارتفاع ۹۵ متری خود از بلندترین آبشارهای ایران است. این آبشار که یکی از جاذبه‌های طبیعی استان لرستان می‌باشد، همواره پذیرای گردشگران طبیعت دوست است. برای دسترسی به آبشار نوژیان بهتر است از پلیس راه خرم آباد- بروجرد حدود ۱۴ کیلومتر به سمت جنوب بروید تا به یک سه راهی برسید، در همینجا یک تابلوی راهنما مسیر دسترسی به آبشار را به شما نشان خواهد داد.

آبشار نوژیان

آبشار اخلمد

آبشار اخلمد یکی دیگر از آبشارهای مرتفع ایران است که در شهرستان چناران و در دو کیلومتری روستای اخلمد استان خراسان رضوی قرار دارد. آبشار اخلمد از دو آبشار بلند در کنار هم تشکیل شده که هر کدام بالای ۴۰ متر ارتفاع دارند. آبشار باشکوه، کوه های مسطح و باغات فراوان مناظری بدیع برای گردشگران ایجاد کرده است.

آبشار اخلمد

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید با منظره دل انگیزی که ایجاد کرده است، بسیاری از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. این آبشار که به عروس آبشارهای ایران شهرت دارد، یکی از جاذبه‌های شهرستان الیگودرز است. آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید و از ارتفاع ۷۰ متری به پایین سرازیر می‌شود و به رود رودبار لرستان می‌پیوندد. دلیل نامگذاری این آبشار، برخورد آب با سنگ‌ها و تشکیل حباب‌های سفید است که زیبایی آن را دوچندان جلوه می‌کند. جاده دسترسی به آبشار نیز بسیار دیدنی است.

آبشار آب سفید

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.