باغ فتح آباد گوشه ای از تاریخ شهر کرمان

باغ فتح آباد نمونه ای منحصر بفرد از هنر و معماری ایرانی و یکی از قدیمی ترین و زیباترین بناها و باغهای دوران قاجار و از یادگارهای فضل علی خان بیگلربیگی در استان کرمان است که در ۱۵ کیلومتری این شهر ، در روستای اختیار آباد واقع شده است.

این بنای زیبا و باشکوه محل حکمرانی یکی از حاکمان کرمان بوده است. زمانی که آقا محمدخان قاجار بر کرمان حکومت می کرده، شخصی به نام “فضلعلی خان قراباغی” ملقب به “بیگلربیگی” در مجاورت روستایی به نام اختیارآباد عمارتی تاریخی را علم می کند که به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می گویند. سالها بعد این بنای با شکوه به عنوان الگویی برای ساخت باغ شاهزاده ماهان مورد استفاده معماران آن زمان قرار گرفت.

13940430000740_PhotoL

زمان احداث این باغ به حدود سالهای ۱۲۵۵ و مقارن با دوران حکومت محمدشاه قاجار است می رسد. مصالح ساختمان ها از خشت خام و تزیین آن با گچ و مقابل سر در باغ حوضی به ابعاد ۶۰ در ۵ متر با فواره های زیبا طراحی شده بود. علاوه بر سر در که ساختمانی دو طبقه داشته طاق نماهایی نیز در طرفین آن احداث شده بود.

تمامی نمای بنا و فضاهای درونی دارای تزیینات گچ بری زیبایی است که با مهارت هنرمندانه ای بر سطوح دیوارها، پیشانی ورودی ها، قوسها، سقفها و پیرامون بخاری ها نقش بسته است. عبور آب فتح آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت خاصی می بخشیده است.

بر بالای سردر ورودی، روزنه های مدوری وجود دارد که در گذشته دارای ذره بین های قوسی بوده و شبها نور چراغ بادی را به جلوخان بنا منعکس می کرده است. در ۳۰ متری ضلع شرقی بنای اصلی باغ فتح آباد، عمارتی چهارفصل قرار دارد که یک طبقه و دارای گنبد مرکزی و ایوانهای ستون داری است، این عمارت آنچنان ماهرانه آجرکاری و با گچ کاری تزیین شده که باور کردنی نیست معماران ۱۵۰ سال پیش چنین هنر و خلاقیتی  از خود نشان داده اند.

n00024293-b

حوضی بزرگ به ابعاد ۶۰ در ۵ متر در سردر این بنا احداث شده بود و درختان دو سمت باغ را فرا گرفته بوده اند که نمای ساختمان دو طبقه مشرف به حوض وسط بنا نمایی زیبا به این باغ می داده است اما رفته رفته به دلیل خشک شدن قنات این باغ نیز خشک می شده است.

باغ فتح آباد با معماری زیبا و چشم نواز خود در آستانه تخریب و ویرانی بود و سرنوشتی تلخ در انتظارش بود اما خوشبختانه با تدبیر صورت گرفته و پس از  اجرای عملیات بازسازی باغ فتح آباد به یکی از زیباترین باغهای ایران تبدیل شده است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و گوشه ای از تاریخ شهر کرمان را به تصویر می کشد.

139405131110358355810554

مسیر دسترسی:

برای رسیدن به این باغ، اصلا نیاز نیست کیلومترها مسیر را طی کنید؛ این باغ در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهر کرمان قرار دارد، در شرق راه آهن کرمان، زرند، تهران.

 

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.