سفری کوتاه به بوشهر، گنجینه خلیج فارس

نام بوشهر با دریا و نخل و شروه (دوبیتی‌ها و آوازهای محلی) گره خورده است. گونه ای از مرغوب ترین و شیرین ترین خرمای جهان فقط دز این استان به عمل می آِد و نیز شاه میگوهای این استان اکنون همان قدر شهرت دارند که در گذشته مروارید آن داشت. ساحل نشینان بوشهر اغلب صیادانی صبور و زحمتکش هستند که معاش خود را در دریا می جویند.

آثار معماری و بناهای تاریخی در سراسر استان، نشان دهنده نوعی هنر پیشرفته معماری در منطقه است که بهترین نمونه آن بافت قدیم بوشهر است که یکی از نادرترین و باشکوه ترین انواع معماری ساحلی در سواحل خلیج فارس را به نمایش می گذارد.

عمارت رئیس

بوشهر (1)

این بنای ارزشمند مرتفع و عظیم، در قسمت ساحل شمال شرقی بافت قدیم بوشهر واقع است. عمارت رئیس حدود ۱۵۰ سال پیش توسط یکی از بزرگترین تجار بوشهری در دوره قاجاریه معروف به حاج رئیس احداث گردید. این تاجر بوشهری، لقب خود را از شاه قاجار دریافت نموده و پس از آن، همواره این عنوان را بر روی کالاهائی که وارد یا صادر می کرده درج می نموده است. عمارت رئیس نسبت به سایر بناهای موجود در بافت قدیم شهر بوشهر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

گنبد نمکی جاشک

بوشهر (7)

در فاصله ۱۴۴ کبلومتری جنوب شرقی بند بوشهر و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر خورموج یکی از زیباترین گنبدهای نمکی ایران و جهان قرار دارد. این گنبد شامل حجم عظیمی از نمک های صنعتی و طعام است که رنگ قرمز، قهوه‌ای، زرد، نازنجی، سیاه و سفید آن جلوه ای از شاهکار آفرینش است. آبشارهای نمکی با بلورهای ضخیم نمک، یخچال های نمکی که حاصل حرکت ثقلی توده های نمک در جهت شیب زمین است و غارهای نمکی که بر اثر انحلال رسوب نمکی در جای جای گنبد دیده می شود از دیدنی های این گنبد است.

بوشهر (8)

لنج سازی و قایق سازی

بوشهر (6)

لنج و قایق سازی از قدیمی ترین و مهم ترین صنایع دستی بوشهر محسوب می شود که سابقه آن به دوره افشاریه می رسد. نیروی شاغل در این بخش منحصر به همان “گلافان” (سازندگان لنج و قایق) قدیمی می گردد. مصالح اولیه مورد نیاز، چوب های جنگلی مقاوم در مقابل رطوبت برای اسکله و تخته های مرغوب هندی به نام ساج (در زبان محلی سای) برای بدنه آن است.

قلعه خورموج – شهرستان دشتی

بوشهر (5)

سبک معماری این برج سلجوقی و متاثر از سبک قلعه سازی دوره ساسانی است که با استفاده از طاق نماها و گچبری در آرایش دیوارها درون اتق ها بنا شده است. قلعه خورموج یکی از آثار شکوهمند تاریخی استان بوشهر است که طی زمان تغییر یافته و روی به ویرانی گذاشته و در حال حاضر یکی از برج های آن باقی مانده است.

پل مشیر – دالکی

بوشهر (4)

این پل که بر روی رودخانه دالکی احداث شده، به عنوان یکی از پل های استراتژی جنوب در گذشته شناخته شده و مورد استفاده قرار می گرفت و عبور کاروانان و احشام را از فارس به دشتستان راحت تر می کرد و تا اواخر دوره پهلوی اول مورد استفاده قرار می گرفت و اکنون متروکه و مخروبه است.

قلعه زایر خضرخان – تنگستان

بوشهر (3)

این قلعه در شمال شهر اهرم واقع شده و به زائر خضرخان تنگستانی منسوب ایت. قلعه در زمان حمله انگلستان به ایران مورد استفاده قرار گرفته و ای اصابت گلوله توپ بر برج غربی آن هنوز هم باقی است. در این قلعه، اسرای انگلیسی نگهاری می شده اند. قلعه بر فراز تپه ای کوچک واقع شده و نمای بیرونی بسیار زیبائی دارد.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.