آشنایی با میدان مجلس سنا در فنلاند

میدان مجلس سنا و اطراف آن یکی از نمونه های منحصر به فرد و منسجم معماری نئوکلاسیک است که در شهر هلسینکی فنلاند واقع می باشد. این میدان با چهار ساختمان محاصره شده است که بین سال های ۱۸۲۲ و ۱۸۵۲ توسط “کارل لودویگ انگل” طراحی شده اند. این چهار ساختمان عباتند از: کلیسای هلسینکی، کاخ دولت، ساختمان اصلی دانشگاه هلسینکی و کتابخانه ملی فنلاند.

کلیسای هلسینکی قطعا مشهورترین ساختمان فنلاند است که در سال ۲۰۰۲، ۱۵۰ امین سالگرد خود را جشن گرفت. قدیمی ترین ساختمان سنگی در هلسینکی، خانه Sederholm است که در گوشه جنوب شرقی مربع قرار دارد. ساختمان اصلی موزه شهر نیز در خیابان موزه Sofiankatu واقع شده است.

میدان مجلس سنا همچنین در برگیرنده تاسیسات صدا است که صدای میدان مجلس سنا نامگذاری شده است. این یک نسخه مدرن از سازهای اروپایی می باشد و می تواند هر روز ساعت ۱۷:۴۹ شنیده شود و از ساختمانی به ساختمان دیگر منتقل شود. این عمل ۵ دقیقه و ۱۸ ثانیه طول می کشد. این سازها توسط Harri Viitanen و Jyrki Alakuijala تشکیل شده اند.

امروزه میدان مجلس سنا یکی از جاذبه های اصلی این شهر می باشد. رویدادهای متنوع هنری، از کنسرت گرفته تا ساختمان های برف در میدان مجلس سنا برگزار می شوند.

نمایشگاه “خرس های دوست و متحد” که در پاییز ۲۰۱۰ در این میدان تاریخی برگزار شد، بزرگترین نمایشگاه فضای باز برگزارشده در فنلاند بود.

Senate Square (3)

مجسمه الکساندر دوم

مجسمه امپراتور الکساندر دوم در مرکز میدان مجلس سنا واقع شده است. این مجسمه در سال ۱۸۹۴ نصب شده و به مناسبت گرامیداشت روز استقرار مجدد خود در رژیم فنلاند در سال ۱۸۶۳ و همچنین آغاز ایجاد اصلاحات متعدد برای استقلال فنلاند از روسیه، ساخته شده است.

این مجسمه شامل الکساندر ایستاده بر روی یک پایه است که طرح های اطراف آن نشان دهنده قانون، فرهنگ و رعیت می باشد. مجسمه ساز آن، والتر رانبرگ بوده است.

در طول روسی‌‌سازی فنلاند از سال ۱۸۹۹ به بعد، این مجسمه به یک نماد مقاومت آرام تبدیل شد که در این جریانات مردم معترض برای احکام نیکلای دوم، زیر پای مجسمه پدربزرگ او را گلباران می کردند، بعدا این مجسمه در فنلاند به ” تزار خوب” مشهور شد.

پس از استقلال فنلاند در سال ۱۹۱۷، تقاضاهایی مبنی بر برداشتن مجسمه به وجود آمد. سپس پیشنهاد شد که به جای آن، یک مجسمه سوار بر اسب از مانرهایم گذاشته شود که در حال حاضر این مجسمه در Mannerheimintie در مقابل موزه Kiasma واقع شده است. خوشبختانه هیچ یک از این پشنهادات عملی نشد و این مجسمه اکنون یکی از نمونه های شاخص گردشگری شهر هلسینکی است که یادآور رابطه نزدیک فنلاند با امپراطوری روسیه می باشد.

Senate Square (4)

Senate Square (1)

Senate Square (2)
Senate Square (5)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.