راهنمای سفر به استان سیستان و بلوچستان

بلوچستان بزرگ، پیش از آنکه تغییر اقلیم، زمین آن را خشک و تفتیده کند، یکی از آبادترین سرزمین های جنوب آسیا بود. سیستان که نام باستانی آن “زرنک” است، از کشتزارهای عمده غلات در ایران بود و آن را انبار گندم ایران می نامیدند. از زاهدان، مرکز این استان یک جاده شرقی به مرز میرجاوه می رود و راه جنوبی پس از عبور از کناره های قله تفتان، به شهرستان خاش، سراوان، ایرانشهر و در نهایت، به بندر چابهار در کناره دریای عمان منتهی می شود.

نکات امنیتی

1633349

همیشه از محرومیت های سیستان و بلوچستان در رسانه ها گفته می شود اما نقاط دیدنی و زیبایی نیز دارد که مورد غفلت قرار می گیرد همینطور بندر چابهار در جنوب استان مجهز به امکانات زیادی است و موقعیت خوب تجاری نیز دارد بندر چابهار یکی از مناطق آزاد تجاری ایران است.

خبرهایی از حملات تروریستی از این استان شنیده می شود اما به این خبرها توجه نکنید مردم سیستان و بلوچستان بسیار مردم خونگرمی هستند و همینطور مهمان نواز اگر تعداد بیشتری گردشگر به این سیستان و بلوچستان بیایند حتما آوازه این استان به تمام جهان خواهد رسید مشکل امنیتی به ندرت پیش می آید خصوصا در بندر چابهار که هیچ مشکل تروریستی گزارش نشده است.

اما در خصوص حملات تروریستی مهمترین گروه مسلح این منطقه گروه موسوم به جنبش مقاومت مردمی ایران (جندالله) است که تا بحال بسیاری از نیروهای امنیتی و دولتی را کشته است اخبار متفاوتی وجود دارد اما اکثر کشته شدگان توسط این گروه نیروهای امنیتی و نظامی هستند البته اخباری هم از دزدیده شدن توریستهای غربی شنیده شده که احتمالا توسط بعضی از گروه های قاچاقچی منطقه بوده اند پس اگر از ایران و یا کشورهای منطقه هستید حتما به این استان سر بزنید خصوصا منطقه بسیار امن بندر چابهار و خودتان با امنیت و مردم خونگرم سیستان و بلوچستان آشنا شوید.

راه های دسترسی به استانسیستان و بلوچستان


53f48fb5-9efa-4b3b-b940-932994efec8a

از طریق فرودگاه زاهدان، فرودگاه بین المللی چابهار و فرودگاه های کنارک و زابل می توانید به این استان دسترسی پیدا کنید. با اتوبوس و قطار نیز می توان از اکثر شهرهای ایران به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد، باید چند قطار انتخاب کرده و در ایستگاه های مختلف قطار عوض کنید. با اتومبیل شخصی نیز می توانید جاده های زیر را برای رسیدن به استان انتخاب کنید.

69eukn

  • غرب از استان کرمان از طریق کرمان – بم -زاهدان و از استان هرمزگان از بندر جاسک – کنارک – چابهار
  • شمال از خراسان جنوبی مسیر نهبندان – زابل و نهبندان – زاهدان

اقامت در استان سیستان و بلوچستان

جدول زیر فهرستی از هتل ها و مهمانسراهای استان سیستان و بلوچستان است، شما برای اقامت می توانید یکی از این هتل ها و میهمان سراها را انتخاب کنید. یافتن محلی برای اقامت و استراحت در بندر چابهار نیز کار دشواری نیست، با کمی پرس و جو می توان محلی را برای استراحت شبانه یافت.

نام شهر

جاذبه های گردشگری

نشتیفان و آسبادها

سیستان و بلوچستان

به راستی که در نستیفان می باید همت بلند بادهای سیستان را دید که چگونه آسبادها یا همان آسیاب های بادی را به چرخش در می آورد. بادهایی که می وزند و با حرکت درآوردن پره های چوبی این آسبادها، باعث انتقال نیرو به سنگ های این آسیاب ها و آرد شدن گندم می شوند.

زهک و عمارت هخامنشی

35298

زهک را می بایست یکی از برجسته ترین پایگاه های فرمانروایی و هنر هخامنشی دانست. به ویژه که یافته های اخیر باستان شناسی مربوط به دوره ی کوروش بزرگ دلیلی است بر این مدعا. در این میان نباید کانون های اصلی باستانی در این منطقه را که عبارتند از دهانه غلامان و عمارت هخامنشی را از نظر دور داشت.

زابل و شهر سوخته

Meet-Shhrsvkhth-Zabul-2

اینجا حیرت آورترین تمدن شرق باستان است. کشف دستاوردهای شگفت انگیز علمی و پزشکی ایرانیان در نزدیک به شش هزار سال پیش در آثار این شهر ازمیان رفته جهانیان را بهت زده کرده است!

بازی ها و سرگرمی های پیچیده باستانی! چشم مصنوعی! مغزی که بر روی آن جراحی انجام شده از جمله یافته هایی هستند که دانشمندان و باستان شناسان گیتی را خیره خود ساخته است.

سرباز

1_11355-1030x772

منطقه سرباز به ویژه جاده ایرانشهر به سرباز تصور شما را از استان سیستان و بلوچستان دگرگون خواهد کرد. پیش از همه رود پرآب سرباز که در قلب این منطقه کوهستانی روان است و بعد نخیلات، پاپایا (خربزه درختی)، باغ های وسیع و سرسبز موز و سرانجام آبشار دیدنی زیارتجاه تنها بخشی از دیدنی های سرباز است. این شهرستان ۷ اثر ثبت شده در آثار ملی دارد و تمساح پوزه کوتاه سرباز (گاندو) که احتمالا وصفش را شنیده اید اهل همین جاست.

خاش

کوه-تفتان1

خاش نیز همچون سرباز فهرست بلندی از نقاط دیدنی دارد. جدای از قلعه تفتان که نیازی به معرفی نداردو سه دریاچه به نام دیاسر در خود دارد، قلعه حیدرآباد در جنوب شرق خاش از جمله آثار تاریخی مهم شهرستان خاش به شمار می رود. زیارتگاه مرتضی علی نیز با توجه به نوع معماری بنا به دوره تیموری – صفوی نسبت داده می شود و در دو کیلومتری شرق میدان معلم در خاش ۵۰۰ متری جاده آسفالته قدیمی خاش و و ۵ کیلومتری قلعه حیدآباد در جوار تپه ای به همین نام واقع شده است. چشمه آب معدنی دوشینگ در مسیر راه خاش – زاهدان در شمالغربی کوه تفتان و مسجد جامع خاش نیز از دیگر دیدنی های این شهر زیبا هستند.

باهوکلات

ImageLoader

روستای باهوکلات، از زیباترین روستاهای استان سیستان و بلوچستان است که به دلیل عبور رودخانه باهوکلات از غرب آن و طبیعت بکر و زیبا، مورد توجه گردشگران و طبعت دوستان است. درختان کنار، گز و کلیر، در اراضی داخل و پیرامون روستا به ویژه در فصل بهار، چشم اندازهای زیبا و دلپذیری فراهم می آورند. انواع جانوران مانند شغال، روباه، گرگ و خرگوش در پیرامون باهوکلات می زیند.

cro

تمساح پوزه کوتاه ایرانی مهمترین جانور خزنده این روستا است که دارای ارزش های ملی و بین المللی می باشد. روستای باهوکلات جاذبه های تاریخی قایل توجهی نیز دارد. قلعه انوشیروان سنگان از آن جمله است. این قلعه، بر فراز تپه ای در نزدیکی روستا بنا شده و بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد. این قلعه توسط فردی به نام انوشیروان ساخته شده است. قیچک و دهل از مهم ترین آلات موسیقی در این روستا است. سرنا و دهل نیز در جشن های عروسی و به هنگام اجرای رقص های محلی مورد استفاده قرار می گیرند. سوارکاری و کشتی محلی نیز از رایج ترین ورزش ها در میان مردم روستاست.

گواتر

158

در منتهی الیه جنوب شرقی ایرن، در آخرین نقطه مرزی، آنجا که شهرستان چابهار به خط تماس با مرز پاکستان می رسد، بندری کوچک و قدیمی قرار گرفته که چندصباحی است برای سرمایه گذاران کشورمان نامی آشنا شده است. آن جا گواتر است. برای رسیدن به گواتر باید کوه های مینیاتوری را پشت سر بگذاری و بعد به ناگاه کوه های آبی به استقبالت می آید.

کوه های مریخی

minimount7

کوه های منحصر به فرد و زیبای مریخی که در جاده چابهار به گواتر دیده می شوند، از زیباترین مناظر طبیعی ایران هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. حدود ۴۰ یا ۵۰ کیلومتر پس از چابهار به سمت بندر گواتر، کوه هایی در سمت چپ جاده نمیان می شود که با توجه به منظره کاملا متفاوتی که در سمت راست جاده و رو به سوی دریا وجود دارد، از منحصر به فردترین کوه های ایران به شمار می رود. کوه های مریخی مناظری از کوه های کره ی ماه را برای انسان تداعی می کنند و جنس رسوبی آنها و همچنین و همچنین فرسایش خاص کوه ها موجب ایجاد شیارها و تراش های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آن ها را به تصویر کشیده است.

تالاب صورتی

دریاچه-صورتی2

دشت که در میان جاده آبگیر می شود، تالاب هایی را پدید می آورد که در سوی دریا صورتی است و در سوی کوه خاکستری مایل به سفید، جایی که به آن تالاب صورتی می گویند. این جاده با سراشیبی ها و سربالایی های بسیار، نمایان شدن گاه به گاه دریا در سمت چپ و نظاره منظره از ارتفاع، از جاذبه های خاص گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است.

ساحل صخره ای

46635375937552860108

در چابهار به دلیل موقعیت منحصر به فرد آن که تنها بند اقیانوسی کشور است (اقیانوس هند)، منطقه ای وجود دارد که به ساحل صخره ای (دریابرزگ) معروف است. منظره برخورد موج و صخره و ارتفاع آب که گاه تا ۵ متر پس از برخورد با صحنه های بلند اوج می گیرد، انواع خرچنگ ها و لاک پشت هایی که روی صخره ها همبازی موج اقیانوس و جدال موج و صخره اند همه و همه جلوه های نابی از طبیعت شاعرانه را به تصویر می کشند.

گل فشان

Archive.0024.1

در میان دشت کهیر و تنگ و در ۲۰ کیلومتری روستای کهیر در مسیر جاده ی تنگ گالک به فاصله چند کیلومتری، ۳ تپه کوچک گل فشان به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ متر وجود دارد که ۲ تای آنها همانند تپه بوده و از چند سال پیش غیرفعال شده است و سومی شکل یک آتشفشان بوده و در حال حاضر فعال است که یک پدیده منحصر به فرد طبیعی است و نظیر آن فقط در سه نقطه دیگر جهان گزارش شده و همواره از دهانه ی آن گل سد طوسی رنگی تراوش می کند.

 

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

1 دیدگاه

  1. خیلی زیباس جوری که باور نکردنیه ، ساحل صخره ای فوق العادس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.