لخ لخ، غذای محلی بوشهر

لخ لخ از غذاهای محلی استان بوشهر است. این غذا به دو صورت درست می‌شود یکی با لیمو عمانی و دیگری با تمر هندی. لخ لخ از کلمه عربی “لخلخه” گرفته شده و به معنای بوی خوش است. این غذا از سواحل عربی “خلیج فارس” گرفته شده، و بیشتر در سواحل ایران جا افتاده است.

در این مطلب طرز تهیه لخ لخ را برای شما ارائه می دهیم.

مواد لازم برای ۴ نفر:

ماهی (ماهی شیر یا قباد، هامور یا سنگسر سفید)         برای هر نفر حدود ۲۰۰ گرم

سبزی ماهی (شوید و گشنیز و مقدار کمی شنبلیله        حدود ۵۰۰ گرم

سیر                                                                       یک بوته

پیاز                                                                        یک عدد

برنج                                                                       ۴ پیمانه

تمر هندی از نوع سیاه رنگ                                         نصف یک بسته کوچک ۲۰۰ گرمی (۱۰۰ گرم)

روغن و زردچوبه و فلفل و نمک                                     به میزان لازم

طرز تهیه لخ لخ :

اول پیاز را که نگینی خرد کرده ایم در یک قابلمه نسبتا بزرگ تفت می‌دهیم.

سپس سیر را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم و هم زمان فلفل و زردچوبه نیز اضافه می‌کنیم.

حالا نوبت اضافه کردن سبزی‌های شسته شده و خرد شده است، سبزی‌ها را با مواد تفت می‌دهیم تا خوب سرخ شود.

با حدود ۶ پیمانه آب گرم آب تمر هندی را شیره گرفته و پس از عبور دادن از صافی آب تمر را به سبزی‌ها اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا به جوش بیاید.

سپس ماهی‌ها را که از قبل پاک و تمیز کرده و نمک زده‌ایم شسته و به مواد در حال جوش خوردن اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا ماهی‌ها خوب بپزند. حالا ماهی‌های پخته شده را از ظرف غذا بیرون می‌آوریم و کناری می‌گذاریم.

برنج را به دیگ آب تمر و سبزی اضافه کرده و منتظر می‌مانیم تا آب برنج گرفته شود. شعله زیر برنج را کم کرده و ماهی‌ها را روی برنج چیده و دم کش را می‌گذاریم و منتظر می‌مانیم تا برنج دم بکشد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.