دریای مرده، کم ارتفاع ترین نقطه جهان

دریای مرده (به عربی: بحر المیت) که به دریاچه نمک نیز معروف است، در غرب اردن و شرق فلسطین و اسرائیل قرار دارد. هیچ جانور یا گیاهی به طور دائمی در این دریا زندگی نمی‌کند، به همین دلیل دریای مرده نامیده می‌شود.

دریای مرده یکی از منحصر به فردترین نقاط روی کره زمین است که با ویژگی های جالب خود بسیاری از گردشگران را به سوی خود جلب می کند.

در این مطلب ۱۰ ویژگی برتر دریای مرده را برای شما معرفی می کنیم که مطمئنا تاکنون نشنیده اید.

 ۱)ارتفاع دریای مرده ۴۲۳ متر پایین تر از سطح دریا است که باعث شده این دریا کم ارتفاع ترین نقطه روی زمین باشد.

۲) عمق این دریا ۳۳۷ متر است، به همین دلیل عنوان عمیق ترین دریاچه شور جهان را به خود اختصاص داده است.

۳) دریای مرده با ۳۳٫۷ درصد شوری، یکی از شورترین نقاط روی زمین می باشد. اگرچه گزارش شده است که دریاچه عسل در جیبوتی و چندین دریاچه دیگر دارای درصد شوری بالاتری هستند.

۴) غلظت غیرمعمول و بالای نمک دریای مرده به این معنی است که مردم می توانند به راحتی روی آن شناور شوند. از این لحاظ این دریاچه شبیه به دریاچه بزرگ نمک یوتا در ایالات متحده است.

floating-in-the-dead-sea-reading-a-newspaper

۵) دریای مرده تقریبا ۸٫۶ برابر شورتر از اقیانوس است. این میزان شوری باعث می شود جانوران  مثل ماهی ها و گیاهان آبزی نتوانند در آن زندگی کنند، هرچند مقادیر کوچکی از باکتری ها و قارچ میکروبی در آب آن وجود دارند.

۶) طول دریای مرده ۶۷ کیلومتر و عرض آن ۱۸ کیلومتر است.

۷) دریای مرده به دلایل مختلف به مرکز بزرگ تحقیقات بهداشت و درمان تبدیل شده است. مواد معدنی موجود در آب، میزان بسیار پایین گرده و سایر آلرژن ها در اتمسفر، کاهش ماورا بنفش از تابش خورشید، و فشار بالای اتمسفر در عمق زیاد آن، اثرات سلامتی خاصی دارند.

۸) دریای مرده پناهگاهی برای پادشاه داوود بوده است. این دریاچه همچنین یکی از اولین استراحتگاه های جهان (برای هیرود بزرگ) و تامین کننده طیف گسترده ای از محصولات مانند کود پتاسیم بود.

۹) دیگر ویژگی عجیب دریای مرده، تخلیه آسفالت آن است. از اعماق این دریاچه به طور مداوم سنگریزه های کوچک و توده هایی سیاه و سفید بیرون می آید.

۱۰) کم ارتفاع ترین جاده جهان، بزرگراه ۹۰، در امتداد اسرائیل و سواحل کرانه غربی دریای مرده در ۳۹۳ متری پایین تر از سطح دریا قرار دارد.

Dead Sea (2)

Dead Sea (3)

Dead Sea (4)

Dead Sea (5)

Dead Sea (7)

Dead Sea (8)

Dead Sea (9)

Dead Sea (10)

Dead Sea (11)

Dead Sea (13)

Dead Sea (1)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.