نخستین جشنواره اَغوز رُشی برگزار می شود

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر از برگزاری نخستین جشنواره ” اَغوز رُشی ” در روستای لرد خطیرکوه واقع در شهرستان مهدیشهر خبر داد.

به گزارش روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، «همایون جورابلو» اظهار داشت: این جشنواره دوازدهم و سیزدهم شهریور ماه و با هدف احیای سنتها و آداب و رسوم بومی منطقه، ترویج صنایع دستی، پخت غذاهای سنتی و ورزش های بومی و محلی برگزار می‌شود.

وی برگزاری مسابقه آشپزی، ورزش‌های بومی و محلی ویژه آقایان و بانوان ، اجرای موسیقی اصیل و برگزاری مسابقات خانوادگی را از جمله برنامه های این جشنواره دو روزه عنوان کرد.

جورابلو افزود: بورده بورده، لینگ کشتی، نر سره و طلا جنگی از جمله مسابقات بومی آقایان و الک دولک، یه قل دو قل، لی لی و مارجیشگاه از جمله مسابقات ورزشی بومی بانوان است که در این جشنواره اجرا می‌شود.

جشنواره اَغوز رُشی با همکاری شورای اسلامی و دهیاری و کانون فرهنگی بانوان لرد خطیرکوه و با مشارکت اداره میراث فرهنگی شهرستان مهدیشهر برگزار می‌شود.

اَغوز رُشی به معنای ریختن گردو است. اغوز در زبان خطیرکوهی به معنای گردو و رشی نیز برگرفته از روش پایین آوردن گردو به وسیله چوبهای بلند است.

فصل اَغوز رُشی (گردو چینی) از هفته گذشته آغاز شده و تا هفته های آینده ادامه دارد.

خطیرکوه در ۶۰ کیلومتری شمال مهدیشهر در استان سمنان قرار دارد.آب‌و‌هوای این منطقه، معتدل کوهستانی است.

گلیم‌بافی، تابلو فرش، جاجیم‌بافی، دست‌بافته‌های سنتی (جوراب، دست‌کش)، ظروف چوبی، پشتی گلیم و … از صنایع دستی این روستای هدف گردشگری است.

منبع: میراث آریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.