فرآوری سنتی پسته در اردکان ثبت ملی می‌شود

رییس پایگاه پژوهشی بافت تاریخی اردکان از این پایگاه به عنوان یکی از ارکان مهم در ایجاد ظرفیت‌های مطالعاتی و برنامه‌ریزی و همچنین تدوین نقشه راه در مباحث میراث فرهنگی یاد کرد.

«محسن میرجانی ارجنان»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، همچنین از پایگاه پژوهشی به عنوان بازوی علمی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یاد کرد و افزود: طرح پایگاه پژوهشی بافت تاریخی اردکان به عنوان یکی از ۹۰ پایگاه پژوهشی کشور در سال جاری شروع به کار کرده و بدیهی است که این مجموعه با توجه به ذات پژوهشگری روشمند و مبتنی بر اصول علمی می‌تواند نقش بسزایی را به عنوان یک دستگاه ناظر و مشاوره دهنده در روند مرمت و احیای ابنیه تاریخی ایفا کند.

وی اخذ مجوز و راه‌اندازی این مجموعه را یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در شهرستان اردکان عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه ارزشمند این مرکز پژوهشی انتظار می‌رود که با مساعدت مسئولان و نهادهای مربوطه با ارائه امکانات انسانی، فنی و سخت‌افزاری بتوان این مرکز را به عنوان مرجعی برای روندهای پژوهشی غنی که فقدان آنها در شهر تاریخی چون اردکان احساس می‌شود، معرفی کرد.

ثبت معنوی فراوری سنتی پسته در اردکان

میرجانی در ادامه اولین اقدام این پایگاه را کاری مشارکتی با ایستگاه تحقیقات پسته اردکان عنوان کرد و افزود: در رابطه با تهیه پرونده ثبت معنوی فرآوری سنتی پسته در اردکان که قدمتی چند صد ساله دارد با ایستگاه تحقیقات پسته اردکان همکاری خود را آغاز کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دیگر موضوعاتی که از دغدغه‌های ذهنی اهالی فرهنگ و هنر اردکان از سال‌های گذشته تاکنون بوده و در صورت همراهی مسئولان می‌تواند از سوی پایگاه پژوهشی به فرجام برسد، شناسایی و مستندنگاری خانه‌های تاریخی آل مظفر اردکان است.

۱۵ خانه تاریخی ۷۰۰ ساله در بافت تاریخی

به گفته رییس پایگاه پژوهشی بافت تاریخی اردکان، قریب ۱۵ خانه یا بقایایی از آنها در بافت داخل حصار شهرستان اردکان وجود دارد که با بیش از ۷۰۰ سال قدمت از نقاط ارزشمند ابنیه تاریخی و فرهنگی شهرستان به حساب می‌آیند.

وی افزود: این ابنیه ارزشمند که اکثراً هم متاسفانه حال و روز خوبی ندارند، تاکنون مورد مطالعه و مستندنگاری قرار نگرفته‌اند و این در حالیست که با توجه به قدمت بالای تاریخی آنها که به نوعی سابقه شهرنشینی اردکان را به دوره مغول و حتی فراتر از آن نیز مرتبط می‌سازد، می‌تواند مدرک مهم و معتبری برای اصالت و سیر تکوین و تسلسل تاریخی شهرستان تاریخی اردکان باشد.

کمک به غنای بافت تاریخی ارزشمند اردکان

میرجانی خاطرنشان کرد: بی‌شک شناسایی و ثبت و ضبط این آثار ارزشمند، مرحله مقدماتی برای شناسنامه‌دار کردن و جلوگیری از نابودی کامل این آثار که به نوعی هویت و عقبه تاریخی و فرهنگی شهر هستند، است.

وی ادامه داد: این اقدامات می‌تواند هم به غنای بافت تاریخی ارزشمند اردکان کمک کند و هم این که نسل آینده را به این امر هوشیار سازد که وارث چه دوران پرافتخاری بوده‌اند و چه بایدها و نبایدهایی را باید در سبک و اسلوب زندگی متناسب با این گذشته پربار وجهه همت خود قرار دهند.

کمبود اعتبارات، سدی برای رسیدن به اهداف

رییس سابق میراث فرهنگی اردکان با برشمردن برخی اقدامات انجام شده در این حوزه، کمبود اعتبارات را سدی در برابر رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده در این حوزه برشمرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبارات در این بخش با توجه به امکانات، استعدادها و ارزش آثار تاریخی شاخص کل منطقه، افزود: در واقع در حوزه بافت تاریخی اردکان با توجه به فعالیت چشمگیر سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اردکان، جز در چند طرح مرمتی مشارکتی از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان صورت نگرفته است.

وی طرح‌هایی که میراث برای مرمت آنها با شهرداری مشارکت داشته را نیز مواردی مانند خانه مظلوم محله تیران، تعمیر و مرمت کف‌فرش و پشت‌بام خانه تقدیری، راه‌اندازی و تکمیل بازارچه صنایع دستی و مشارکت در مرمت چندین آب انبار در محل بافت تاریخی، ذکر کرد.

مرمت اضطراری چاپارخانه تاریخی عقدا

میرجانی در ادامه با اشاره به ارائه مشاوره‌هایی از سوی میراث فرهنگی به شهرداری‌های اردکان، عقدا، احمدآباد و بخشهای مرکزی و خرانق، خاطرنشان کرد: در عرصه خارج از بخش مرکزی و بافت تاریخی اردکان، برای اولین بار پس از انقلاب، چاپارخانه تاریخی عقدا که متعلق به دوره صفویه بود، مورد مرمت اضطراری و نجات‌بخشی قرار گرفت که قطعاً آن را از خطر نابودی حتمی نجات داد.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری اردکان در طول دو سال گذشته به طرح بهسازی و کف‌سازی معابر ارگ تاریخی خرانق اشاره کرد.

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به تخصیص بودجه کم در این حوزه، سعی شد که با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی طرح‌های مختلفی از جمله آب انبار رباط چاه‌ریگ مربوط به دوره صفویه در روستای خلیل آباد، تکمیل طرح آیینه‌های مدور بین دو ساختار پل تاریخی خرانق و مجموعه ارگ و قلعه باستانی خرانق، اجرایی شدن طرح خانه‌های ایرانی در شهرهای احمدآباد، عقدا و بافت تاریخی اردکان، نیز به سرانجام برسد.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.