بدن‌های متلاشی‌شده زائران در سردخانه مکه

سعید اوحدی با اعلام آمار دقیقی از کل کشته‌شدگان حادثه مکه گفت:‌ فضای مسجدالحرام در روز حادثه سه تا چهار سانتی‌متر با خون و آب آغشته شده بود و در ۴۰ کیسه، اجساد متلاشی‌شده وجود داشت.

به گزارش خبرنگار حج‌وزیارت ایسنا، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تاکنون ۱۷۰ زائر بر اثر سقوط جرثقیل در مسجدالحرام کشته شده‌اند، گفت: تعداد کشته‌شدگان ایرانی از تعداد کل قربانیان ۱۱ نفر بود و این عدد قطعی است.

وی درباره دلیل اعلام دیرهنگام وضعیت سه زائر مفقود شده اظهار کرد: در سردخانه مکه حدود ۴۰ کیسه اجساد متلاشی‌شده و غیرقابل شناسایی وجود داشت که گروه تجسس ایرانی شامل پزشکان جمعیت هلال احمر و امدادگران تمام این کیسه‌ها را برای تشخیص هویت سه زائر زن مفقود شده جست‌وجو کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: هنوز ترافیک مجروحان در بیمارستان‌های مکه وجود دارد، اما خوشبختانه جز سه زائر ایرانی که در بیمارستانی از مکه بستری هستند، سایر زائرانِ مصدوم شده مرخص شده‌اند و به کاروان‌ها پیوسته‌اند. اگر آن سه زائر نیز تا زمان آغاز مشاعر مرخص شوند، می‌توانند خودشان اعمال حج را انجام دهند؛ در غیر این صورت سازمان حج و زیارت آن‌ها را با آمبولانس و پزشک همراه به منا و عرفات انتقال می‌دهد.

او با یادآوری اینکه کنسول‌گری ایران طبق وظیفه محوله در حال پیگیری مسائل حقوقی پرونده زائران مصدوم و جان باخته است، افزود: وکیل مشخصی برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده و مطمئن باشید حقوق تمام زائران آسیب دیده در آن حادثه محقق خواهد شد.

اوحدی سپس به غرامتی که عربستان برای آسیب دیدگان حادثه مکه در نظر گرفته است اشاره کرد و گفت: در تلویزیون سعودی اعلام شد مبالغی به عنوان غرامت برای جان باختگان، نقص عضوشدگان و مصدومان در نظر گرفته شده است. همچنین برای دو نفر از نزدیکان جان باختگان آن حادثه برای سال آینده سهمیه حج تمتع در نظر گرفته شده و به دو نفر از وابستگان مصدومان نیز ویزا داده خواهد شد تا برای دیدار با عزیزان‌شان به عربستان مراجعت کنند.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.