معاون اول رئیس‌جمهور : گسترش موزه‌ها یکی از نیازهای اصلی کشور است

گسترش موزه‌ها یکی از ضرورتها و نیازهای اصلی کشور است، ما می خواهیم با تکیه بر گذشته، آینده خوبی برای ملت ایران رقم بزنیم و در آینده دنیا نقش واقعی خود را ایفا کنیم.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاح بازگشایی موزه دوران اسلامی و افتتاح موزه پیش از تاریخی در مجموعه موزه ملی ایران گفت: گسترش موزه‌ها یکی از ضرورتها و نیازهای اصلی کشور است، ما می خواهیم با تکیه بر گذشته، آینده خوبی برای ملت ایران رقم بزنیم و در آینده دنیا نقش واقعی خود را ایفا کنیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: هر ملتی که از گذشته خود شناخت دقیقی داشته باشد، می تواند حال خود را خوب بشناسد و برای آینده هم به خوبی برنامه ریزی کند، موزه فقط مرکزی برای حفظ و نشان دادن اشیاء نیست بلکه مرکزی است که حیات فرهنگی در آن جریان دارد و گذشته به زبان می آید و با ما سخن می گوید.

جهانگیری تصریح کرد: بی‌شک توسعه ایران به منابع فیزیکی و مادی نیاز دارد اما شرط کافی برای توسعه، توجه به سرمایه معنوی و فرهنگی است و ما نمی توانیم در مسیر توسعه گام برداریم بدون این که از داشته ها و سرمایه های فرهنگی استفاده نکنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه، داشتن فهم دقیق از تاریخ بخشی از ظرفیت فرهنگی است که در اختیار ما قرار می گیرد، تصریح کرد: ما باید به صورت جدی به میراث فرهنگی توجه کنیم و این اشیاء را اشیاء مرده ای ندانیم که در گوشه ای قرار دارد بلکه اینها بخشی از فرهنگ ما هستند که ما را به عنوان ملت ایران دور هم جمع کرده اند.

وی اضافه کرد: گاهی باید تاسف بخوریم که غارت های بزرگی در آثار تاریخی ایران شکل گرفت و همچنین به این بخش آن طور که باید توجه نشد؛ سوءمدیریت هایی را در گذشته در برخی بخش ها را شاهد بودیم.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید تلاش وسیعی انجام شد و توانستیم بخشی از آثاری که به خارج از کشور رفته بود را به کشور برگردانیم و همچنین برخی از آثار را به عنوان یک اثر جهانی به ثبت برسانیم.

معاون اول رییس جمهوری، یادآور شد: حفاظت و حراست از میراث فرهنگی وظیفه همه است و نباید اجازه دهیم برخی اتفاقات منفی تبدیل به فاجعه بزرگ شود، به طوری که در همین سال ها در کشورهایی که آثار بزرگ تاریخی در منطقه داشتند شاهد فاجعه های بزرگی بودیم.

جهانگیری ادامه داد: اقداماتی که داعش در مورد آثار تاریخی سوریه و عراق انجام داد، دل هر انسانی را به درد می آورد چرا که عده ای انسان جاهل این گونه با میراث یک ملت برخورد می کنند.

وی با ابراز خوشحالی از گشایش موزه ایران پیش از تاریخ و همچنین بازگشایی موزه دوران اسلامی، افزود: دوران اسلامی ما، دوران فرهنگ و تمدنی و گفت وگوی زنده و دادوستدی است که به سود اسلام و ایران بود.
معاون اول رئیس جمهوز ادامه داد: روح ایرانیان مسلمان و روح آزادگی و عدالت اسلامی با حکمت و میراث تمدنی خود درهم آمیخت و آورده جدیدی برای ایران، اسلام و جهان به ارمغان آورد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد موزه‌های بیشتر در کشور، گفت: در ایجاد موزه ها باید هم به دوران قبل از اسلام و هم به دوران بعد از اسلام توجه کنیم و آن را نباید فراموش کنیم.

وی افزود: تمام این دوران را باید به عنوان افتخار ایرانی به نمایش بگذاریم و اعلام کنیم ما گذشته پرافتخاری داریم و ملت متمدنی هستیم که نقش بزرگی در تمدن جهانی برعهده داشته و ایثار کرده اند و نمی خواهیم در گذشته بمانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.