مضیف، میهمانخانه ای از جنس نی

اگر از برج های چندین طبقه و مدرن امروزی خسته شده اید، پیشنهاد می کنیم که با سفر به خوزستان بنایی متفاوت و باشکوه را از نزدیک ببینید. در دشت آزادگان در خوزستان در میانه راه سوسنگرد به بستان و در روستای بردیه، بنایی زیبا و منحصر به فرد وجود دارد که به آن “مضیف” گفته می شود.

در روزگاران قدیم، به اتاق پذیرایی عربی و نشیمنگاه مردمان عرب، مضیف گفته می شد، امروزه این سازه ها جایگاه خود را به اتاق پذیرایی های مدرن و به روز داده اند.

مضیف تنها سازه ای است که از نوع مواد یعنی نی ساخته  می شود. به طوریکه ستون های مضیف را نیز نمی توان با هر نوع بند دیگری بست. زیرا پس از مدتی باز خواهد شد.

یکی از ویژگی های مضیف این است که باید روبه قبله ساخته شود و ارتفاع درب ورودی آن باید ارتفاع کمی داشته باشد. دلیل کم بودن ارتفاع به این دلیل است که فرد هنگام ورود به مضیف، در برابر کسانیکه داخل نشسته اند خود را به نشانه احترام و ادب خم کرده و سپس وارد شود.

نمنونه دیگری از مضیف، در شادگان قرار دارد که توسط شهرداری در یکی از پارک های شهر بنا شده است.

خوزستان (3)

خوزستان (6)

خوزستان (7)

خوزستان (8)

خوزستان (9)

خوزستان (1)
خوزستان (4)

خوزستان (5)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.