اکوکمپ کوهستانی شمال دماوند افتتاح شد

اکوکمپ کوهستانی شمال دماوند با حضور مدیرکل کمیته طبیعت گردی کشور، دبیر فدراسیون کوهنوردی و جمعی از مدیران دولتی و فعالان گردشگری و کوهنوردی در بخش خصوصی افتتاح شد.

در این مراسم که در روستای ناندل در جبهه شمالی کوه دماوند برگزار شد، محمد علی فیاضی مدیرکل کمیته طبیعت گردی کشور اعلام کرد: قله دماوند یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعت گردی کشور است که هرساله کوهنوردان زیادی از سراسر جهان، برای صعود آن به ایران می آیند اما تاکنون به دلیل ضعف زیرساختها، امکان ارائه خدمات استاندارد که شان ایرانی را در برابر میهمانان خارجی حفظ کند وجود نداشته است.

فیاضی گفت: هجوم خارج از ظرفیت کوهنوردان ایرانی به جبهه جنوبی دماوند باعث آلودگی محیط زیست، آسیب دیدن پوشش گیاهی و جانوری منطقه و از بین رفتن آرامش کوهستان در این رخ دماوند شده است و این مسئله نه برای این اثر طبیعی ملی قابل قبول است و نه وجه‏ه ی مناسبی برای گردشگری کوهستان در ایران دارد و ایجاد اکوکمپ کوهستانی شمالی دماوند که بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده است، نیازی مبرم در این حوزه به شمار می‏ رفت.

اکوکمپ کوهستانی شمال دماوند ، شامل دو مجموعه مکمل است که یکی در روستانی ناندل در ارتفاع ۲۳۰۰ متری دامنه‌های شمالی دماوند ساخته شده و دومی کمپ پیشرفته کوهنوردی است که در ارتفاع ۴۳۵۰ یال شمال شرقی دماوند به صورت پرتابل برپا شده و در میانه مسیر صعود قله دماوند، محل استقرار و خدمات رسانی به کوهنوردان می باشد.

اقامت کوهنوردان در لوج چادرهای اختصاصی، برپایی آشپزخانه مجهز با حضور آشپز مجرب در ارتفاع، وجود چادرهای غذاخوری و گردهم آیی کوهنوردان در ارتفاع و تعهد به حفظ و پاکیزگی محیط آسیب پذیر کوهستان، از اهداف حاکم بر این پروژه بوده است.

از نکات زیست محیطی پروژه اکوکمپ کوهستانی شمال دماوند ، یکی پرهیز از هرگونه ساخت و ساز ثابت در ارتفاع بود با شعار  استفاده نکردن حتی از یک کاسه سیمان در برپایی کمپ. دیگر اینکه مجریان این طرح با الگوگیری از نمونه های مترقی زیست محیطی روز جهان، برای نخستین بار در ایران طرح حمل فضولات انسانی به ارتفاعات پایین کوه را اجرا کردند. طی این طرح، تمام فاضلاب انسانی تولید شده در سپتیکی که در زیر توالت کوهستانی نصب شده، جمع می ‏شود سپس در مخازنی پوشیده به ارتفاعات پایین منتقل شده و آنجا طبق اصول علمی روند تجزیه و تبدیل آن به کود مناسب کشاورزی انجام می شود تا بدین وسیله از رهگذر حضور کوهنوردان در ارتفاعات، از تجمع فضولات انسانی در یک نقطه از کوه و به دنبال آن آلودگی منابع آب و محیط زیست اطراف جلوگیری شود.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.