امامزاده اسماعیل (ع) ـ زیوان

آستان امامزاده اسماعیل (علیه السلام) در شهرستان ری، بخش فشاپویه، دهستان کلین روستای زیوان واقع شده است. بنای بقعه به مساحت ۵۵ مترمربع اخیراً بازسازی شده و دارای گنبد فلزی کوچک است. فضای داخل حرم حدود ۳۷ مترمربع وسعت دارد که سفیدکاری و رنگ آمیزی شده است. محوطه باصفای بقعه حدود یک هکتار است. این بقعه جزو آثار ملی به ثبت رسیده است.

به اعتقاد اهالی، امامزاده اسماعیل از فرزندان یوسف بن امام موسی کاظم (علیه السلام) است که ظاهراً این مطلب از کتاب بحرالانساب فاضل دربندی اقتباس شده است.
سیدجعفر اعرجی، شخصیت مدفون در بقعه را از سادات بنی الطیار می داند و می نویسد: «اسماعیل بن جعفر بن عبدالله بن قاسم الامیر بن اسحاق العریضی بن عبدالله الجواد بن جعفرالطیاربن ابی طالب (علیه السلام) فکان سیداً جلیلاً مقدماً بالری، و قبره ظاهر بها یزار، و عقبه بها فی غایه الانتشار: اسماعیل بن جعفرسیدی جلیل القدر و ازساکنان شهرری بود، قبرش در ری آشکار است و نسلش درنهایت انتشارمی باشند».
سیداسماعیل طیاری برادری به نام سیدقاسم داشت که بنا به گفته سیدجعفر اعرجی مشهور به سیدقسام بوده و قبرش در ری است و با بقعه امامزاده قاسم کهریزک، روستای علیا مطابقت دارد. این سیدقاسم نواده ای به نام ابوالحسن طاهربن محمد بن قاسم داشت که بسیار جلیل القدر، عظیم الشأن و مردی با حشمت و جلال و دارای مکنت مالی و موقعیت اجتماعی در شهر کرج بود و به تصریح علمای انساب در این شهر وفات نمود.

آدرس :استان تهران ـ شهرستان ری ـ بخش فشاپویه ـ شهر ری ـ دهستان کلین ـ روستای زیوان

امامزاده اسماعیل (ع) ـ زیوان

امامزاده اسماعیل (ع) ـ زیوان

امامزاده اسماعیل (ع) ـ زیوان

امامزاده اسماعیل (ع) ـ زیوان

منبع: seeiran.ir

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.