فرانسه “هشدار” سفر به ایران را لغو کرد

دولت فرانسه، ایران را از حالت “هشدار” برای سفر اتباع خود، خارج کرد.

وزارت خارجه فرانسه از سال ۲۰۰۶ پس از کاهش روابط اقتصادی دولت‌اش با ایران، نام ایران را در فهرست کشورهای ناامن قرار داد و به اتباع‌اش “پرهیز” از سفر غیرضروری به ایران را توصیه کرد.

پاییز سال گذشته نیز دولت فرانسه پس از ترور یک تبعه‌ی فرانسوی در الجزایر، نام ایران را در فهرست ۴۰ کشور ناامن برای سفر فرانسوی‌ها قرار داد که این اتفاق سبب ملاحظات بیشتری در اتباع این کشور برای انتخاب ایران شد.

اکنون آژانس‌های ایرانی که در بازار فرانسه فعالیت دارند، می‌گویند؛ اوضاع پس از توافقات هسته‌ای تغییر کرده است. هر چند موج ابراز علاقه برای سفر به ایران از مدت‌ها پیش آغاز شده، ولی با توافقات ایران و ۱ + ۵ اوج گرفته است.

سفر اخیر وزیر خارجه فرانسه به ایران نیز باعث شده هشدارهای قبلی دولت این کشور به اتباع خود برای پرهیز از سفر به ایران، اصلاح شود. وزارت خارجه فرانسه که قبلا در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده بود، سفر به ایران را توصیه نمی‌کرد، اکنون با اصلاح متن قبلی و واژه‌ی “déconseillé”، نوشته است؛ «گردشگری و فعالیت حرفه‌ای سفر در بخش‌هایی از ایران، از جمله اردبیل، شیراز، پرسپولیس، اصفهان، یزد، کاشان، همدان، تبریز، رشت، گرگان، تهران، کرج و مشهد و همچنین در جزایر گردشگری کیش و قشم و سایت باستان‌شناسی شوش در استان خوزستان ممکن است.»

البته وزارت خارجه فرانسه توصیه‌نامه سفر به ایران را با محافظه‌کاری دیپلماتیک اصلاح کرده و همچنان سفر به بخش‌هایی از ایران را که هم‌مرز با عراق، پاکستان، افغانستان و ترکیه هستند، توصیه نمی‌کند. همچنین به مسافران ایران پیشنهاد کرده برای دیدن “بم” می‌توانند از مسیر هوایی استفاده کنند.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.