خوانش و رمزگشایی کتیبه های عیلامی در بوشهر

خلیل رازه، مسوول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از آغاز خوانش متن و رمزگشایی کتیبه های عیلامی کشف شده در این استان توسط عبدالمجید ارفعی پژوهشگر و زبان شناسان مطرح کشور خبر داد.

رازه تصریح کرد: کتیبه های کشف شده موجود در این اداره کل مربوط به دوره عیلامی میانه است که از تپه تاریخی و باستانی تل پی تل که اکنون در محدوده پایگاه منطقه دوم نیروی دریایی ارتش واقع است به مرور زمان و اتفاقی کشف شده اند.

وی ادامه داد: اکنون پنج کتیبه در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، پنج کتیبه در موزه دریا و دریانوردی و یک کتیبه نیز در بنیاد ایران شناسی شعبه استان بوشهر نگهداری می شود که همه آنها به خط میخی عیلامی است و هیچ کدام خوانش نشده است.

رازه با اشاره به قدمت سه هزار ساله این کتیبه ها افزود: کتبیه ها پس از خوانش در مخزن اموال منقول میراث فرهنگی نگهداری می شود تا در آینده به همت مسوولان بوشهر موزه کتیبه ها و اسناد سنگی این استان راه اندازی شود.

وی اشهار داشت: با توجه به کشف سنگ های قیمتی مربوط به دوره های مختلف تاریخی در استان بوشهر ساماندهی و معرفی این سنگها به مردم ضروری است.

عبدالمجید ارفعی پژوهشگر و باستان شناس کشور گفت: موضوع بیشتر این کتیبه ها در زمینه ساخت و نوسازی یک پرستشگاه است و قدمت آنها به ۱۱۸۵ تا ۱۱۲۰ از میلاد برمی گردد.

وی افزود: بیشتر کتیبه های عیلامی در جنوب کشور و استان های خوزستان، بوشهر و فارس پیدا شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر یادآور شد: خوانش و رمزگشایی کتیبه های عیلامی کشف شده در این استان براساس تصمیم این اداره کل در زمینه بازخوانی تاریخ استان بوشهر و شناسایی متون قدیم صورت گرفته است.

محمد ابراهیم فروزانی خاطرنشان کرد: استان بوشهر دارای قدمت تاریخی پنج هزار ساله است که نقاط ناشناخته آن باید شناسایی شود و خوانش کتیبه های عیلامی یکی از راه های معرفی این تاریخ کهن است.

وی افزود: دکتر ارفعی تنها بازمانده مترجم خط میخی عیلامی است که تاکنون کتیبه های مهمی را خوانش کرده است.

فروزانی به اهمیت رمزگشایی های تاریخی تاکید کرد و گفت: این رمز گشایی های زبانی نیاز است تا ما تاریخ بوشهر را به خوبی بشناسیم و بدانیم که در کجای تاریخ قرار داشته ایم و بتوانیم با نگاه نو آن تاریخ را به تجربه های جدید برای نسل کنونی و آینده معرفی و به ودیعه بگذاریم.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.