اریشته، ماکارونی سنتی آذربایجان

“اَریشته” نام یکی از غذاهای محلی و مختص شهر اهر که مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا بسیار ساده و مقوی است.

قدیم ها برنج زیاد در آذربایجان مرسوم نبود و بیشتر غذای مردم را آرد گندم تشکیل می داد، برای درست کردن رشته آرد با آب و نمک خمیر کرده و بعد با وردنه نازک باز می کنند و بعد همانطور که از اسم آن پیداست به صورت رشته ای برش می زنند. بعد رشته‌ها را روی طناب پهن کرده و خشک می کردند، البته امروزه دیگر همه چیز مکانیزه شده و رشته‌ها را با دستگاه مخصوص پهن کرده و برش می زنند.

رشته‌های خشک شده را کمی تفت می دهند تا رنگش قهوه ای روشن شود. رشته را در غذاهای مختلفی استفاده می کنند. از جمله رشته شیله سی، رشته پلو، شوربا و دیگری غذایی که در این مطلب طرز تهیه آن را برای شما ارائه می دهیم. اریشته را می توان نوعی ماکارونی سنتی آذربایجان تلقی کرد. بدون اغراق می توانیم بگوییم از ماکارونی هم خوشمزه تر است. اریشته غذای سنگینی نیست و راحت الهضم‌تر از ماکارونی است.

نکته مهم در اریشته کیفیت رشته هاست، که باید آرد مورد استفاده از نوع مرغوب باشد و به درستی تهیه شده باشد، یعنی خمیر آن را خوب گرفته باشند و به اندازه مناسب تفت داده باشند، یعنی نه به صورت خام بماند و نه زیاد تفت داده شود که تلخ می شود. برای این غذا رشته‌های کارخانه ای مناسب نیستند. می تونید از رشته‌های فله ای بازار استفاده کنید، البته باید از بهداشتی بودن آن ها مطمئن شوید. در ضمن هنگام خرید رشته حتما آن را امتحان کنید تا طعم و بوی کهنگی ندهد و سوخته هم نباشد.

مواد لازم (برای ۳ نفر):

رشته پلویی                                                                      ۱۵۰ گرم به ازای هر نفر

گوشت چرخ کرده                                                                ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم

لپه پخته شده(در بعضی جاها از عدس استفاده می کنند)           یک لیوان

پیاز                                                                                  یک عدد

سیب زمینی برای ته دیگ                                                    به میزان لازم

کنجد برای ته دیگه                                                             به میزان لازم

ساری یاغ                                                                        به میزان لازم

زردچوبه و نمک و زیره سیاه                                                 به میزان لازم

زعفران دم کرده                                                                یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

پیاز را خلالی خرد کنید و تفت دهید. گوشت را اضافه کنید و تفت دهید، رب و زردچوبه و نمک و زعفران را اضافه کنید. یکی دو قاشق آب بریزید و بگذارید بجوشد تا کمی خورش جا بیافتد.لپه پخته شده را اضافه کنید و مخلوط کرده و از روی شعله بردارید. در قابلمه آب بریزید و بگذارید بجوشد. بعد رشته‌ها را کمی خرد کنید و توی آب جوش بریزید. ۳،۴ دقیقه بجوشانید، رشته‌ها خیلی زود نرم می شوند، پس زیاد نجوشانید چون وا می رود و رشته شفته می شود. رشته‌ها را آبکش کنید.

برای این غذا معمولا ته دیگ سیب زمینی می‌گذارند، سیب زمین ها را پوست بگیرید و بشورید و ورقه کنید، بعد از ورقه کردن نمی‌شوریم، چون باید نشاسته آن بمانه که کنجدها به آن بچسبند. روغن حیوانی را ته دیگ بریزید و روی آن کنجد بپاشید. سیب زمینی‌ها را روی آن بچینید. یک لایه رشته و یک لایه از خورش بریزید. روی آن کمی ساری یاغ و زعفران بریزید. برای ادویه می توانید از زیره سیاه استفاده کنید، برای اینکه عطر زیره از بین نرود همان لحظه بکوبید و به غذا اضافه کنید، زیره نفخ لپه و رشته را می گیرد و عطر و طعم خوبی به غذا می دهد. این غذا را حتما با ساری یاغ درست کنید تا طعم واقعی آن را احساس کنید.

درکنار اریشته انواع ترشی مخصوصا سیر ترشی واقعا عالی می شود. رشته را می توانید با قیسی سرخ کرده با ساری یاغ و قورما هم سرو کنید.

منبع:  asrafood.ir

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.