کشف آرامگاه دارای گور دخمه ای در دره شمی

خبرگزاری ارک: دومین فصل کاوش های باستان شناسی هیأت مشترک ایران و ایتالیا در کل چندار دره شمی به کشف آرامگاه دارای گور دخمه ای زیر زمینی منحصر به فرد و آثار تاریخی انجامید. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، جعفر مهرکیان سرپرست ایرانی هیأت کاوش باستان شناسی در کل چندار دره شمی ایذه خوزستان این مطلب را در ششمین نشست تخصصی پژوهشکده باستان شناسی اعلام کرد.

او افزود :فصل دوم از کاوش در این محوطه بر اساس تفاهم نامه بین پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مرکز پژوهش و کاوش های باستان شناسی تورینوی ایتالیا به سرپرستی ویتو مسینا انجام گرفت .

مهر کیان اظهار داشت: مستند نگاری  و اسکن لیزر هوشمند سه بعدی نگارکنده ها و نوی کنده های سنگی و صخره ای الیمایی خونگ اژدر ، خونگ یار علی وند و خونگ کمال وند دشت ایذه در قالب فصل اول کاوش در سال ۱۳۸۷آغاز و در سال ۹۱به پایان رسید.  او تصریح کرد که با بررسی ها مقرر شد تفاهم نامه همکاری به مدت ۵سال دیگر تمدید شود که بر این اساس دومین فصل کاوش نیز آغاز و در سال ۹۳به اتمام رسید.

مهر کیان با اشاره به وجود پیکره مفرغی بزرگ مرد پارتی که مربوط به دوره اشکانی است به بیان گذشته ای از کشف این پیکره و آغاز کاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی پرداخت .

او خاطرنشان ساخت که این پیکره از پیشرفت ریخته گری شیوه فلزگری دوره تاریخی حکایت می کند.

مهر کیان آثار باستانی کشف شده در دره شمی را متعلق به میراث الیمایی ها دانست و خاطرنشان ساخت که این قوم نیاکان بختیاری ها هستند.

وی یافته های این فصل از کاوش را شامل گور های دخمه ای منحصر به فرد ، درب سنگی بزرگ  ،سازه های معماری، مصالح ساختمانی ، پاره سفال ها و… اعلام کرد.

این باستان شناس تصریح کرد که محوطه تاریخی مورد کاوش در این فصل مجموعه ای از آرامگاه های پیرامون یک مکان آیینی و مقدس بوده که ویژگی معماری آن کاربرد سنگ به وفور در پوشش سقف و درب است.

سرپرست ایرانی هیأت کاوش باستان شناسی در کل چندار دره شمی ایذه با اشاره به کشف گور دخمه ای به ابعاد ۳در ۴متر در این کاوش اظهار داشت: این گور دخمه ای که از نظر تکنولوژی ساخت بی نظیر است از یک پلکان و دو دهلیز در دوسوی آن تشکیل شده است که بقایای استخوان های حیوانات قربانی در آن به وفور مشاهده می شود.

 

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.