کشف‌ ۲۰۰۰ شیء تاریخی از ابتدای سال ۹۴

خبرگزاری ارک: فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران از انجام چهار عملیات در سال ۹۴ و کشف حدود ۲۰۰۰ شیء تاریخی خبر داد.

سرهنگ حسن قسمتی در گفت‌وگو با میراث فرهنگی درباره عملکرد یگان حفاظت میراث فرهنگی در سال جاری بیان کرد: تاکنون حدود چهار عملیات داشته‌ایم که دو عملیات آن با هماهنگی پلیس امنیت این شهرستان‌های بهارستان و رباط کریم انجام و موفق به کشف و ضبط ۶۷ قلم شیء در رباط کریم و ۲۲ قلم شی در بهارستان شدیم.

او ادامه داد: عملیاتی هم در خیابان منوچهری داشتیم که منجر به کشف حدود ۱۵۰۰ قلم شیء تاریخی شد و این اشیاء بعد از کارشناسی برای دستورات لازم به مرجع قضایی داده شد.

قسمتی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۴ تاکنون حدود دو هزار شیء کشف کردیم که حدود ۱۶۰۰ شیء کارشناسی و اصالت آن تأیید شده است.

او بیان کرد: مالک شخصی خانه‌ای در لواسانات نیز در حین عملیات عمرانی چند شیء کشف می‌کند و بعد از آنکه پرسنل میراث فرهنگی را در جریان قرار می‌دهد، نیروهای یگان حفاظت در محل حاضر می‌شوند و ۲۲ قلم شیء را که در این حفاری کشف شده بود ضبط می‌کنند. اگرچه این اشیاء ارزش موزه‌ای ندارند، اما به دستور مقام قضایی تحویل یگان حفاظت میراث فرهنگی شد. این اشیاء اکثرا له یا پوسیده شده بودند، اما چنین اقدام‌هایی از سوداگری و سودجویی افراد فرصت‌طلب جلوگیری می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه در سال جاری حدود هشت نفر را در این‌باره دستگیر کرده‌اند، گفت: در روزهای اخیر از طریق دوستداران میراث فرهنگی متوجه شدیم که سه نفر تصمیم دارند دو قطعه شیء که شامل دستبند طلا و دیگری شبیه به لاک‌پشت است را به فروش برسانند که با هدایت پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی در قالب یک خرید سوری این افراد دستگیر شدند، اشیاء کارشناسی و اعلام شد که تقلبی هستند.

در حال حاضر منتظر دستورات قضایی برای اقدامات بعدی هستیم.

او همچنین درباره کمبود نیروی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی بیان کرد:‌ با توجه به اینکه فرمانده کل یگان حفاظت میراث فرهنگی سازمان در صدد جبران کمبودها بوده و هستند، با حمایت او توانستیم از تعداد قابل توجه‌ای سربازان نظام وظیفه استفاده کنیم بنابراین وضع‌مان نسبت به گذشته بهتر شده است.

قسمتی همچنین گفت: تعداد تماس‌های مردمی موجب افزایش ۳۰ درصدی عملیات این سازمان شده است.

 

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.