هنری به قدمتِ جهیزیه مادربزرگ‌ها

کارهایش ذهن‌ را به سمت جهیزیه مادرها و مادربزرگ‌ها در قدیم می‌برد. همان طرح قدیمی “گل سرخی” که امروز عتیقه شده‌ و در پارکینگ بازارچه پروانه هرکدام‌شان را با قیمت‌هایی نه چندان ارزان می‌فروشند.

از شمسه و خروس سفالی منقوش به طرح گل سرخ گرفته تا سیب‌ها و پرنده‌های صلح که رویشان با طرح بته جقه و شعر چسبانده شده است. او حتی یک آجر را از عکس‌های ناصرالدین شاه قاجار مثل کاغذ کادو پیچ کرده است.

به گزارش خبرنگار صنایع دستی ایسنا، امیر فرجام دانشجوی کارشناسی ارشد رشته هنرهای اسلامی گرایش سفال و سرامیک است که در تبریز درس می‌خواند. ۶ سال است که این رشته را آموزش می‌بیند در بخش کار آفرینی دانشگاه هنر تبریز فعال است و در این مدت توانسته کارگاهی راه بیاندازد و کارهایش را تولید کند.

امیر فرجام که برای اولین بار است که در نمایشگاه صنایع دستی تهران شرکت می‌کند،درباره کارهایش می‌گوید: سعی کردم رویکرد جدیدی در صنایع دستی ایجاد کنم تا نسل امروز راحت‌تر بتوانند با صنایع دستی ارتباط برقرار کنند به همین دلیل از تکنیک تصویر سازی و چاپ به روی سرامیک استفاده کردم و به واسطه این تکنیک تنوع رنگ و طرح را می‌توانم به شکل بهتری روی سرامیک داشته باشم.

1434800942954_03

امیر فرجام درباره نحوه‌ی ساخت کارهایش بیان می‌کند: کار سرامیک و سفال را با همان مواد گِل سفید می‌سازیم و در کوره می‌پزیم‌، سپس به آن لعاب می‌زنیم و دوباره در کوره می‌پزیم. در مرحله‌ی سوم که تکنیک چاپ ترنسفر است‌ و در سرامیک کاملا تخصصی است روی کارها اجرا می‌کنیم و یکبار دیگر کار را در کوره در دمای ۸۰۰ درجه می‌پزیم.

او با بیان اینکه در این مدت بسیار موفق بوده است‌، اظهار می‌کند: فروش‌مان در این نمایشگاه بی‌سابقه بوده و در یک روز حدود سه میلیون و نیم فروش کردیم.

این کارآفرین اظهار می‌کند: متاسفانه معاونت صنایع‌دستی آنطور که باید از ما حمایت نکرده است. یکی از دلایل عدم حمایت هم می‌تواند مشکل نظام وظیفه آقایان باشد. به همین دلیل به ما تا پایان خدمت کارت صنعتگری نمی‌دهند. با اینکه من کارآفرین برتر دانشگاه هنر تبریز هستم و حدود ۱۵ هنرمند در کارگاه من کار می‌کنند، هنوز کارت صنعتگری‌ام را دریافت نکرده‌ام و کسانی هم که برای من کار می‌کنند زیر نظر بیمه صنایع‌دستی نیستند. در حال حاضر تنها دانشگاه از من حمایت می‌کند،‌ فضا داده و امکانات لازم را در اختیارم گذاشته است.

او که ۲۸ سال دارد و شیراز زندگی می‌کرده است، از زمانی که دانشگاه تبریز قبول شده محل زندگی‌اش را تغییر داده و در همان جا هم مشغول به کار شده است.

امیر فرجام می‌گوید: در تهیه مواد و ساخت آن هیچ مشکلی ندارد و فقط به حمایت نیاز دارد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.