فضای نظامی قلعه مانند در کبودرآهنگ کشف شد

کارشناس باستان شناسی همدان از کشف فضای نظامی قلعه مانند متعلق به دوران پیش از اسلام خبر داد و گفت:این فضای کوچک دارای معماری آجری بوده که چندروز پیش توسط حفاران غیرمجاز شهرستان کبودرآهنگ کشف شد.

اسماعیل رحمانی کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان که از این حفاری انجام شده بازدید کرده به خبرنگار مهر گفت: در بخش گل تپه شهرستان کبودرآهنگ و در نزدیکی امامزاده باباحسین حفاران غیرمجاز بخش کوچکی از محوطه به اندازه یک در ۲.۵ متر را حفاری کرده بودند که پس از رسیدن اهالی روستا فرار کردند. شواهد به دست آمده از این حفاری غیر مجاز نشان می دهد که یک فضای نظامی پیش از اسلام با معماری قلعه گونه با معماری آجری پیدا شده است اکنون این محوطه را به مراقبان آثار تاریخی و اهالی روستا سپرده ایم تا اگر حفاران به این منطقه مراجعه کردند سریعا به نیروی انتظامی گزارش دهند.

رحمانی درباره اینکه آیا آثاری از این حفاری به دست حفاران غیرمجاز رسیده است یا خیر؟ گفت: مطمئن هستیم که آنها چیزی پیدا نکرده اند.رحمانی درباره آغاز عملیات کاوش در این محوطه گفت: کاوش در این فضای کشف شده در اولویت نیست. حتی اگر به سازه ای دست پیدا کنیم کاوش در آن نیازمند بررسی، تمهیدات اولیه و تخصیص اعتبار است. بسیاری محوطه های تاریخی دیگری در سطح استان داریم که اگر کاوش شود بخشی از تاریخ و فرهنگ را پدیدار می کند، مانند شهر زیرزمینی ارزان فود. این محوطه ها باید چندین سال مورد کاوش قرار بگیرند تا به فضای مطلوبی برای بازدید گردشگران تبدیل شوند.

وی گفت: این فضای حفاری شده یک گودال کوچک است که نیروهای یگان میراث فرهنگی از آن محافظت می کنند. شهرستان کبودرآهنگ یکی از شهرستان های بزرگی است که تعداد محدودی یگان حفاظت دارد ولی فرآیند حفاری های غیرمجاز به نحوی است که متاسفانه آنها جلوتر از ما کار می کنند.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.