سقوط شهر باستانی پالمیرا

منابع سوری از سقوط شهر باستانی پالمیرا به دست داعش و تخریب قسمت‌هایی از آثار باستانی دو هزار ساله این شهر توسط تروریست‌ها خبر دادند.

به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، شهر باستانی پالمیرا یا به عربی تدمر که مهمترین شهر باستانی سوریه محسوب می‌شود، در پی درگیری‌های شب چهارشنبه میان ارتش سوریه و تروریست‌های داعش به دست این گروه افتاد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز با تایید ضمنی این خبر اعلام کرد: نیروهای دولتی و دفاع مردمی شهر پالمیرا پس از تامین امنیت خروج اهالی و خارج شدن بیشتر ساکنان شهر پالمیرا از این شهر عقب‌نشینی کرده و برای تقویت مواضع دفاعی در اطراف شهر مستقر شدند.

ارتش سوریه روز دوشنبه اعلام کرده بود که توانسته حمله گسترده تروریست‌های داعش به پالمیرا را ناکام بگذارد و تعداد زیادی از اعضای این گروه را از پای درآورد اما ظاهراً نیروهای داعش حمله مجددی برای تصرف این شهر استراتژیک انجام داده‌اند و روز چهارشنبه وارد این شهر شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده که نیروهای داعش پس از کنترل بر شهر پالمیرا مناطق باستانی حومه شهر را زیر آتش گرفته‌اند.

بنا بر اعلام این مرکز که مقر آن در لندن قرار دارد، نیروهای داعش زندان مرکزی شهر، پایگاه هوایی، مقر سازمان اطلاعات سوریه در این شهر را شب گذشته به تصرف درآوردند.

مدیر سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل(یونسکو) روز چهارشنبه از جامعه جهانی خواسته بود تا آثار باستانی پالمیرا را از دست داعش نجات دهد.

شهر پالمیرا علاوه بر وجود آثار باستانی چند هزار ساله، از اهمیت نظامی و ژئوپلتیک بسیار بالایی نیز برخوردار است به طوری که مسیر ارتباطی اصلی میان شرق سوریه با غرب آن و مهمترین پایگاه نظامی در بادیه سوریه محسوب می‌شود.

هدف اصلی داعش از تصرف شهر پالمیرا علاوه بر تسلط بر مسیر مواصلاتی غرب به شرق سوریه، کنترل بر انبارهای بزرگ تسلیحاتی ارتش سوریه در اطراف شهر است.

شهر پالمیرا چند انبار مهم سلاح و مهمات ارتش سوریه را در خود جای داده که نیروهای دولتی در مناطق مرکزی این کشور را تغذیه می‌کند.

شهر تاریخی پالمیرا

شهر تاریخی تدمر دارای آثار باستانی بسیار با ارزشی است و در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این شهر و به معبدها و ستون‌های تاریخی خود شناخته شده است.

شهر باستانی تدمر یا همان «پالمیرا» در استان حمص واقع شده‌ است. این شهر زیبا در سال ۲۷۴ میلادی توسط اورلیانوس، امپراتور روم درجنگی خونین که بین ملکهٔ زنوبیا «ملکهٔ تدمر» رخ داد ویران شد.

راه تجارتی تدمر به مصر بیش از ۴۰۰ سال پر رونق و در مسیر قافله‌های تجارتی بین مملکت انباط وتدمر بوده و دارای آثار رومانی زیادی است. گفته می شود شهر تدمر را اشکانیان در زمان حکومت وسیع خود که تا صحرای شامات گسترده شده بود بنا کردند ولی خیلی زود به دلیل حمله‌های رومیان این شهر از خاک ایران جدا شد و در اختیار رومیان قرار گرفت.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.