حمام حاج داداش قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر زنجان

حمام حاج داداش یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر زنجان است که در بازار قدیمی شهر زنجان و روبروی مسجد میرزایی واقع شده است.

سفره‌ خانه حاج داداش در قلب بازار قدیمی زنجان حدود یکصد سال قبل به عنوان حمام احداث شد. هم‌ اکنون با حفظ بافت حمام و اندکی تغییر و ایجاد تزئینات زیبای سنتی به عنوان سفر‌ه‌ خانه برای پذیرایی گردشگران و اهالی شهر استفاده می‌ شود.

از سازنده اصلی این بنا اطلاعات دقیقی در دست نیست، ولی به گفته بعضی از سالخوردگان فردی به نام حاج داداش بانی بنا است و از همان زمان حمام فوق به نام حاج داداش مشهور شد.

زمان احداث سفره‌ خانه سنتی و بنای تاریخی حاج داداش زنجان اوایل دوره قاجار است. این بنای زیبا ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال از دوران صفویه به بعد مرکز داد و ستد و فرهنگ بومی و محلی بوده و مقابل مسجد آیت‌ الله قائمی یکی از مساجد قدیمی و مهم زنجان است.

بنای باشکوه حاج داداش مسافتی حدود ۴۰۰ متر مربع زیربنا در زمینی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع واقع شده که از سه نقطه می‌ توان به آن رفت و آمد کرد.

این مجموعه تا سال ۶۸ به عنوان حمام مورد استفاده قرار می‌ گرفت سپس به مدت ۱۰ سال بدون استفاده ماند تا اینکه از اردیبهشت ماه سال ۷۷ مرمت و بازسازی آن برای تبدیل به مکانی فرهنگی و خدماتی آغاز و در سال ۷۸ به بهره‌ برداری رسید.

بنای تاریخی حمام حاج داداش زنجان نشان‌ دهنده آرامش و ذوق هنرمندان ایران چنان فضای مفرح و دلنشینی دارد که انسان را به فکر پیشینیان فرو می‌ برد.

با حضور در فضای گرم و صمیمی این سفره‌ خانه و تماشای معماری بی‌ نظیر آن چنان حس آرامش در انسان به وجود می‌ آید که گویی مدت‌ ها منتظرش بوده است.

سقف بنای حاج داداش در قسمت‌ های مختلف دارای تزئینات گچ‌ کاری است و از دیگر مصالح به کار رفته در ساخت این بنا می‌ توان ملات گچ و آهک، ساروج، سنگ تراورتن و کاشی‌ های فاقد نقش نام برد.

سیستم آب‌ رسانی این بنا از طریق دو یا سه چاه در ضلع شرقی بنا بوسیله دلو از چاه بالا می‌ آمد و در نهایت داخل حوض می‌ ریخت. این بنای تاریخی با کاشی‌ هایی به رنگ فیروزه‌ ای، آبی روشن، آبی‌ سیر و زرد تزئین شده است.

حمام-حاج-داداش-زنجان

حمام-حاج-داداش8

حمام حاج داداش زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.