تنگ صیاد و سبزکوه چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شد

در بیست و هفتمین نشست شورای هماهنگی بین المللی انسان و کره مسکون یونسکو ( MAB –ICC )، منطقه تنگ صیاد و سبزکوه چهارمحال و بختیاری به عنوان یازدهمین ذخیره گاه زیست کره در شبکه بین المللی ذخیره گاه های زیستکره به ثبت جهانی یونسکو  رسید.

احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و رییس برنامه انسان و کره مسکون یونسکو در ایران به همراه استاندار محترم چهار محال و بختیاری و هیئت همراه از دستگاه های اجرایی و دانشگاه شهرکرد، مدیر کل محیط زیست استان، کارشناسان سازمان و بخش خصوصی در این اجلاس در پاریس حضور دارد، گفت: در این نشست یازدهمین ذخیره گاه زیست کره ایران با نام ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه ثبت جهانی شد.

مساحت این ذخیره گاه زیست کره معادل ۵۳۲ هزار هکتار بوده که در استان چهار محال و بختیاری واقع است. تنگ صیاد و سبزکوه به عنوان یکی از بی نظیر ترین اکوسیستم های طبیعی با کارکرد های منحصر به فرد تنوع زیستی و تنوع بالای فرهنگی و جمعیتی، گردشگری و جاذبه های بی همتای طبیعی شناخته می شود .

image_gallery

وی ادامه داد: در این نشست گزارش عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در مدیریت ذخیره گاه های زیست کره و اجرای پروژه های کشاورزی پایدار در سه ذخیره گاه ارومیه ، ارژن و پریشان و توسعه دخیره گاه های زیست کره بویژه در زاگرس مرکزی ارایه شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد؛ که برای اولین بار در کشور معرفی این ذخیره گاه به عنوان بهترین مدل مشارکتی مدیریت منابع زیستی در کشور با همکاری کلیه ذینفعان از جمله حمایت نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو در پاریس ، و مساعدت شخص استاندار چهار محال و بختیاری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، بخش خصوصی ، اداره کل حفاظت محیط زیست ، دانشگاه شهرکرد و با نظارت کارشناسان این معاونت انجام ، که می توان به عنوان الگوی مناسب برای شناسایی و معرفی ذخیره گاه های جدید باشد.

21755

همچنین در حاشیه این نشست رایزنی های لازم برای ثبت تالابهای بین المللی و پناهگاه حیات وحش هامون نیز با مسیولین ذیربط یونسکو به عنوان دوازدهمین ذخیره گاه زیست کره ایران و جلسه مشترک با مسئولین برنامه انسان و کره مسکون یونسکو کشور های ژاپن ، آلمان و اسپانیا به منظور توسعه همکاری های مشترک بعمل آمد.

لازم به ذکر است ICC ترکیبی از ۳۴ کشور عضو می باشد که در کنفرانس عمومی انتخاب می شوند . هدایت و نظارت برنامه انسان و کره مسکون بررسی وضعیت اجرایی برنامه ، توسعه برای اجرای پروژه های تحقیقاتی ، ارزیابی اولویت پروژه در برنامه های MAB ، هماهنگی جهت همکاری های بین المللی اعضای شرکت کننده در برنامه و اقدامات هماهنگ با برنامه های دیگر علمی بین المللی شورا ، همچنین مسئولیت تصویب ذخیره گاه های جدید و ارایه توسعه های لازم برای گزارش های بازنگری ذخیره گاه ها را بر عهده دارد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.