کتیبه های سنگی کشف شده متعلق به ۵۰۰ سال قبل است

مسوول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: دو کتیبه سنگی کشف شده در روستای ویر شهرستان سلطانیه از توابع این استان ۵۰۰ سال قدمت دارد.

ایران اکونومیست – ابوالفضل عالی افزود: این دو کتیبه سنگ های قبری هستند که از یک گورستان در منطقه ویر کشف شده اند. وی یادآورشد: بر روی هر دو سنگ قبر حکاکی هایی قابل مشاهده است، اما نقش و طراحی یکی از آن تخریب شده و تصویر چندان روشنی را نشان نمی دهد.

عالی اظهار کرد: بر روی یکی از این سنگ قبرها نماد محراب مسجد و بر روی دیگری نقش یک کوزه دارای دو دسته قابل مشاهده است.

مسوول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: دور تا دور کتیبه ای که دارای نقش محراب است، کلمه علی به طور مستمر تکرار شده و مشخصات فرد متوفی در آن نقش بسته است.

وی با بیان اینکه این نوع سنگ نوشته ها، کتیبه های خاصی هستند که کلماتی دور تا دور آن را زینت می دهد و می تواند معرف شیعه بودن فرد متوفی باشد، خاطر نشان کرد: این در حالی است که بر روی کتیبه دوم فقط تصویر یک کوزه دارای دو دسته قابل مشاهده است و تا کنون در منطقه زنجان چنین نقش و نگاری بر روی سنگ قبرها دیده نشده بود.

عالی ادامه داد: برخی از قسمت های حکاکی شده بر روی سنگ قبر دارای طراحی محراب نشان دهنده زمان فوت فرد در سال ۹۱۵ هجری قمری است.

این باستان شناس گفت: از سوی دیگر نوع و جنس سنگ و خط به کار رفته بر روی هر دو سنگ قبر نشان دهنده تعلق آنان به یک دوره تاریخی است و از این رو می توان قدمت آنها را به بیش از ۵۰۰ سال تخمین زد.

وی افزود: زنجان نیز همچون سایر نقاط ایران دارای آثار تاریخی و باستانی متنوعی است اما برخی از این آثار کشف شده در این استان منحصر به فرد هستند و نمونه آن را نمی توان در سایر نقاط ایران و حتی گاه در جهان مشاهده کرد.

عالی به کشف آثار متعلق به دوره پارینه سنگی خیلی قدیم (۵۰۰ تا ۴۰۰ هزار سال قبل) در زنجان اشاره کرد و ارزش باستان شناسی این منطقه را بسیار بالا برشمرد.
روستای ویر از توابع شهرستان سلطانیه با جمعیتی بالغ بر چهار هزار نفر بزرگترین روستای استان زنجان به شمار می رود و در هفت کیلومتری جنوب شهر سلطانیه واقع شده است.

معبد تاریخی داش کسن که متعلق به دوره ایلخانیان است نیز در روستای ویر قرار دارد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.