نخستین تور گردشگری ادبی بر اساس یک کتاب طراحی می‌شود

خبرگزاری ارک: راهنمای گردشگری از طراحی توری براساس یک داستان و برای نخستین بار خبر داد و گفت: گذر ایلچی نخستین جلد از مجموعه قصه‌های تهران است که به مکانِ قتل گریبایدوف می‌پردازد.

علیرضا عالم‌نژاد، پژوهشگر تهران و راهنمای گردشگری در گفتگو با مهر از طراحی توری براساس داستان بهنام ابوترابیان خبر داد و گفت: مجموعه قصه‌های تهران ، ماشین زمانی است برای سفر در مکان‌ها و زمان‌های تهران. در هر جلد نویسنده به بهانه یکی از هزاران واقعه تاریخی که در این شهر رخ داده ما را به مکان واقعه برده و با تشریح موقعیت‌ها کوشیده، آن فضا را زنده و مجسم و خواننده را هم‌داستان کند.

به گفته عالم‌نژاد، گذر ایلچی نخستین جلد از این مجموعه است که به سراغ داستان سفارتخانه روسیه در دوران فتحعلی شاه قاجار رفته تا یکی از فرازهای تاریخی پایتخت نوپای ایران که راجع به مکانِ قتل گریبایدوف و هیئت همراه بوده است، را بیان کند.

این راهنمای گردشگری، قرار است پنج‌شنبه، هفتم خردادماه نخستین تور گردشگری ادبی با محوریت یک کتاب را در تهران برگزار کند. در این تور، تاکید روی سه مکان در شهر تهران است: کاخ گلستان، مسجد جامع بازار و گذر ایلچی که نام داستان از آن گرفته شده و محل قتل گریبایدوف است.

عالم‌نژاد معتقد است نویسندگانی چون اسماعیل فصیح، پرویز دوائی، گلی ترقی، رضا امیرخانی و … به مکان‌های واقعی در داستان‌های خود اشاره کرده‌اند و می‌توان براساس این نوشته‌ها تور طراحی کرد و یک کتاب را مبنا قرار داد و براساس آن حرکت کرد.

مدیر سایت «کافه تهرون» در پاسخ به این‌که چه اندازه از مکان‌هایی که در داستان‌ها یا سفرنامه‌ها به آن اشاره شده مابه‌ازای عینی دارند و باقی مانده‌اند گفت: ما موزه‌ای با عنوان موزه تهران نداریم و امروز بسیاری از مکان‌ها، وجود خارجی ندارد و من در آینده‌ای بسیار نزدیک، تهرانی که دوستش دارم را روی ماکت توضیح می‌دهم.

عالم‌نژاد یکی دیگر از مشکلات گردشگری ادبی را حساسیت روی بعضی افراد دانست و افزود: ای کاش انحصارگرایی‌ها و حساسیت‌ها برداشته شود. من با ارتباطاتی که دارم می‌توان دست چهار گردشگر علاقه‌مند را بگیرم و با خود به خانه هدایت که سال‌هاست به مهد کودک تبدیل شده ببرم اما متولیان فرهنگی باید به این نتیجه برسند که آیا کسی چون صادق هدایت قابلیت جذب گردشگر ادبی را دارد یا نه؟ اگر دارد خوب چرا روی خانه او به عنوان یک مکان گردشگری سرمایه‌گذاری نمی‌کنند!؟

 

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.