باراندوزچای، پیشنهادی ویژه برای قایقرانی در فصل بهار

“باراندوزچای” یا “رودخانه باراندوز” از جمله جاذبه های طبیعی استان آذربایجان غربی است که از دو رشته ارتفاعات مرزی ایران و ترکیه و ایران و عراق به نام‌های جمال‌الدین و ارتفاعات ککوداغ و الوق سرچشمه می‌گیرد و در بستر عمیقی با شیب تند حرکت کرده، پس از دریافت شاخه‌هایی چند و طی مسافتی وارد جلگه شده دشت بیل را آبیاری می‌کند و سپس از آبادی زیوه گذشته به روستای هفتوان باراندوز می‌رسد و از این ناحیه به بعد به نام باراندوزچای نامیده می‌شود.

رودخانه باراندوز پس از طی مسافتی و آبیاری کردن زمین‌های کشاورزی ۱۰۲ روستا و آبادی در منطقه داروغه شعبه کوچکی دره قاسملو به آن پیوسته و رودخانه به طرف دریا متوجه می‌شود و پس از طی مسافتی در چندین شاخه که شعبه اصلی آن بابارود است به دریاچه اورمیه می‌ریزد.

باراندوز چای (1)

رودخانه باراندوزچای درنزدیکی روستای هفت آباد از روی چشمه های آب گرم زیر زمینی عبور میکند که این بخش از رود به عنوان قطب گردشگری رودخانه معروف شده که سالانه پذیرای میهمانان و گردشگران از سایر استان ها است.

بستر رودخانه باراندوزچای در مرداد و تیرماه خشک مى‌شود ولى دبى آن در اردیبهشت ماه حداکثر به ۱۰۰ مترمکعب افزایش پیدا مى‌کند.

حجم سالانه این رود ۱۷۱۱۶۳۰۰۰ مترمکعب ثبت شده است. مساحت حوضه آبریز رودخانه باراندوز در حوزه روستای ساعتلو در حدود ۶۶۶ کیلومتر مربع و در روستای بابارود ۱۰۱۲ کیلومتر مربع است. میانگین سالانه آب آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب در ساعتلو و در بابارود ۱۴۳.۳ میلیون متر مکعب است.

رودخانه باراندوزچای در فصل بهار به دلیل خروشانی و پر آبی زیاد میزبان بسیاری از افرادی است که به دنبال ورزش های هیجانی مانند قایقرانی هستند.

باراندوز چای (2)

باراندوز چای (4)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.