پیشنهاد سفری متفاوت و دنج در کمپ متین آباد

رفتن به سفرهایی با قصد دیدار از طبیعت بیشتر برای تغییر آب و هوا ، تفریح ، استراحت ، رفع خستگی ، کسب آرامش روحی و تجدید نیرو برای کار مجدد است . به عبارتی دیگر گردشگری مبتنی بر طبیعت گردی ، مسافرت به منظور کسب لذت از نواحی طبیعی دست نخورده و مشاهده نزدیک حیات وحش گیاهی و جانوری می باشد.

اگر شما هم دنبال مقصد سفری متفاوت و دنج می گردید پیشنهاد ما برای شما اکو کمپ متین آباد است. آنچه در این کمپ و در کویر متین آباد انتظار شما را می کشد تاکنون تجربه نکردید. از انتخابی که کردید یا می کنید پشیمان نمی شوید. اینجا مجموعه ای از تضادها چند روز به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان می آورد. رنگ ها، عوارض زمین، پوشش گیاهی، دشت و مزرعه، کویر، سبزی و خشکی و… لحظاتی را پیش روی شما می گذارد که حس می کنید می توانید کوه را جابه جا کنید. اگر از آن دست طبیعت گردان حرفه ای هستید، مسیر را درست آمده اید.

_MG_0402

اکوتوریسم یا گردشگری در طبیعت، نوعی گردشگری با رعایت اصول اولیه در حفظ محیط زیست و در راستای پایداری گونه ها و زیستگاههای طبیعی می باشد. کمپ متین آباد بعنوان اولین کمپ طبیعی (Eco camp) در ایران بر اساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اکوتوریسم پایدار ایجاد شده است. کمپ متین آباد در ۲۵ کیلومتری شمال نطنز و ۶۰کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد.

کمپ متین آباد به همت مهندس اشرف واقفی در ابتدای رملهای بزرگ کویر منطقه پشت ریگ واقع در جنوب دریاچه نمک مسیله (۸۰ کیلومتر) و بیابان بندریگ ونزدیکترین مسیر به قلعه کرشاهی ومسقط الرأس آستان آقاعلی عباس  احداث شده است. شامل اماکن  چادر های دایمی در شنها، کمپ شتر سواری با ۴۰ نفر شتر ، رستوران وسوئیت ومزرعه ارگانیک کاملأ طبیعی، یکی از اماکن  زیبای مناطق گردشگری کشور محسوب میگردد .

متین-آباد-3-620x413

هدف از احداث این کمپ فراگیری از طبیعت، تماشای حیات وحش منحصر بفرد منطقه شامل پرندگانی از قبیل زاغ بور، هوبره ، تیهو و چکاوک ، آشنایی با پوشش گیاهی کویری و گیاهان زراعی و کشاورزی محلی ، عکاسی از مناظر بدیع ، رصد ستارگان در شب و ماجراجویانه تر از اینها ، شترسواری٬ پیاده روی و دوچرخه سواری در کویر، استفاده از ویژگیهای آب و هوایی بهمراه آرامش موجود در منطقه و مدیتیشن بر روی شنهای کویری بنوعی گردشگری سلامت را برای ما تعریف می کند.

PICT0241  Aban 88 005

تنوع فرهنگی در سنت ها و آداب و رسوم ٬ گردشگری رویدادهای منطقه را به رخ می کشد تا آنجا که به مناسبت های مختلف٬ بهانه ای برای جمع شدن کنار هم داشته باشیم. برداشت محصولات مختلف ( گندم٬ انار و …) و جشنهای باستانی مانند مهرگان ٬ سده ٬ چهارشنبه سوری و یلدا این بهانه ها را پر رنگ تر می کند. تاسوعا و عاشورا در ابیانه به فاصله ۴۰ کیلومتری ٬ اربعین و چهل و هشتم در جوار مرقد امامزاده آقا علی عباس (ع) به فاصله ۵ کیلومتری و قالیشویان در اردهال به فاصله ۱۰۰ کیلومتری و وجود ۳۲ امامزاده و بقاع مذهبی شهرستان نیز برای اهل زیارت و معنویت جایگاه با اهمیتی را دارند. مکان جغرافیایی متین آباد و قرار گرفتن آن در نزدیکی دو شهر بزرگ کاشان و اصفهان از یک طرف و نزدیکی به طبیعت کویر و کوهستان از طرف دیگر٬ تنوع و گوناگونی سفرهای گردشگری کوتاه مدت را امکان پذیر کرده است.

DSC_0347

اقامت در کمپ به دو صورت اقامت در سویت های سنتی و چادر امکانپذیر است.  اگر هم می خواهید زندگی مردمان عشایری حاشیه کویر و بادیه نشینان سرزمین های کویری را تجربه کنید، می توانید از چادرهای موجود در کویر متین آباد استفاده کنید. اقامت در چادر به دو سبک سنتی ( رختخواب پیچ ) و امروزی ( تخت ۱ نفره) به تعداد ۲ عدد در هر چادر امکان پذیر است. کف چادرها با استفاده از زیلوهای محلی مفروش شده است. در طراحی شکل کلی چادرها سعی شده است تا حتی الامکان شبیه چادرهای عشایر کویری ایران باشد. جنس بدنه چادرها پلی استر پنبه است تا در برابر رطوبت مقاوم باشد. طراحی آنها بگونه ای است که دارای یک پنجره سراسری که ارتفاع درسطح میدان دید مسافران قرار دارد و مسافران می توانند بدون هیچگونه تغییر موقعیت به محیط بیرون اشراف داشته باشند و از طبیعت لذت ببرند. در هر چادر امکان استفاده از برق و روشنایی در شب ٬ با استفاده از انرژی برق محیا شده است.

اما اگر دنبال اقامتی راحت هستید سوئیت ها انتخاب مناسبی هستند. سوئیت ها هرکدام به متراژ ۲۵ متر مربع است که فضای داخلی آن جهت اسکان ۲ نفر در نظر گرفته شده است. امکانات داخلی هر سوئیت شامل سرویس های خواب، یخچال، سرویس های بهداشتی فرنگی و حمام، سیستم تهویه مطبوع و طراحی داخلی با استفاده از معماری سنتی ایران است.

e6be09e7-1d40-4acd-b029-6c53a9e768f9

DSC_0420

از جمله نقاط گردشگری این منطقه میتوان به کوه های یخاب اشاره کرد. صعود به قله یخاب با ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا و مشاهده مناظر کویر بند ریگ، دشت کرشاهی و دریاچه نمک مسیله بی شک یکی از مهمترین جاذبه های منطقه محسوب میگردد. همچنین تپه های ماسه ای کویر بندریگ در نزدیکی این اکو کمپ قرار دارند که برای طبیعت گردان منطقه جذابی محسوب میشود. دریاچه نمک مسیله در ۸۰ کیلومتری شمال کمپ از دیگر نقاط گردشگری است که دسترسی به آن نیاز به خودروهای دو دیفرانسیل دارد. از آثار باستانی منطقه میتوان به قلعه کرشاهی و قلعه سردار  اشاره کرد که در دامنه های کوه یخاب و در ۳۰ کیلومتری شمال محل کمپ واقع شده اند. همچنین مسیرهای آفرود کرشاهی به سفید آب در پارک ملی کویر و مسیر پشت ریگ به مرنجاب میتوان اشاره کرد که برای علاقمندان به رانندگی آفرود و خارج از جاده از جذابیتهای زیادی برخوردار است.

مسیر دسترسی:

راه های زیادی به متین آباد ختم می شود. می توانید با ماشین شخصی بروید. اگر این گزینه را انتخاب کردید، بنابراین از تهران باید به سمت اتوبان قم بروید. از آنجا قصه را به کاشان ببرید. بزرگراه را پشت سر بگذارید. ۴۰ کیلومتر بعد به تابلوی ابیانه می رسید. اما ابیانه مقصد ما نیست. شما باید مسیر سمت راست را انتخاب کنید. یعنی به سمت امامزاده آقاعلی عباس بروید. ۱۰ کیلومتر بعد به شهرستان بادرود می رسید. البته هنوز راه دارید. ۶ کیلومتر راه که بروید و روستای خالدآباد و ده آباد را پشت سر بگذارید به روستای گردشگری متین آباد می رسید. اما شاید شما از این دسته باشید که با آژانس های مسافرتی همراه می شوید که مسیر برای آنها آشناست. اما هنوز یک مسیر دیگر هم مانده است. اگر مسیر زندگی را به ریل قطار تهران ـ اصفهان یا تهران ـ یزد بکشانید باید در ایستگاه بادرود پیاده شوید. باقی مسیر را هم که توضیح دادیم. روزانه ۱۰ سرویس از تهران به اصفهان یا یزد می رود، بنابراین براساس برنامه ریزی می توانید قصه زندگی را به کوپه های قطار بکشانید.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.