هفته لباس محلی در دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت میزبان پویشی است که به موضوع لباس محلی اختصاص دارد.

جمعی از جوانان و دغدغه مندان فرهنگ محلی در لرستان، چند سالی است که روز ۲۶ اردیبهشت را روز روسری لری یا «گُلوَنی» نام گذاری کرده اند و با محوریت آن، سعی در حفظ و احیای فرهنگ کهن لری از جمله سبک پوشش دارند.

هفته لباس محلی دانشگاه شریف، هم‎راستا با این دغدغه، قصد جلب توجهات به لباس های محلی و ارزشمندی را دارد و بهانه‌ای جهت گفتگو و طرح دغدغه پیرامون حفظ فرهنگ، سبک زندگی و داشته‌های بومی ایجاد کند.

دانشجویان دانشگاه شریف، به صورت گسترده لباس های محلی خود را بر تن کرده و حال و هوای دیگری به دانشگاه دادند؛ برخی از زیبایی این لباس ها سخن می گفتند و خیلی ها هم در دقیقه ۹۰، جویای یافتن لباس محلی برای پوشیدن بودند.

نکته جالب اینکه کم نبودند کسانی که لباس قومیتی دیگر را پوشیده بودند تا در کنار دوستانشان، از این سخن بگویند که فراتر از قومیت و نژاد، حفظ داشته های بومی و فرهنگ های محلی، مهمترین دغدغه مشارکت کنندگان در این پویش است.

برگزارکنندگان این برنامه معتقدند که برگرداندن عزت و ارزشمندی به لباس محلی به عنوان نمادی از داشته‌های بومی، به ویژه در میان نگاه اقشار تحصیلکرده، علاوه بر ایجاد ظرفیت هایی برای مقابله با مدگرایی و ابتذال سبک پوشش، کمک مهمی به توجه بیش از پیش جامعه به ارزش‌ های بومی خود خواهد کرد.

پویش هفته لباس محلی دانشگاه شریف، علاوه بر حضور دانشجویان با لباس‌های محلی، بخش‌های متنوع دیگری نیز دارد. از جمله انتشار پیام‌ها و عکس‌های دانشجویان با لباس‌های محلی در فضای مجازی، برپایی غرفه فرهنگ و دانش محلی در سطح دانشگاه و برگزاری همایش ویژه‌ای با عنوان «پاسداشت لباس محلی».

این همایش ویژه در تاریخ سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و با حضور جمعی از مقامات کشوری مرتبط با حوزه فرهنگ های محلی و لباس اقوام، نمایندگان مجلس و نیز نماینده فرهنگی سفارت تاجیکستان و در محل آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد.

در ویژه برنامه‌ای که روز گذشته و در حاشیه برنامه هفته لباس محلی دانشگاه شریف و با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین دانشگاه، فعالان فرهنگی و دانشجویان برگزار گردید از طرح پیشنهادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی رونمایی شد.

در این طرح و طی نامه‌ای از دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته شده است تا در جهت حفظ ارزش‌های بومی، روز ۲۶ اردیبهشت ماه به عنوان “روز لباس محلی” در تقویم رسمی کشور ثبت گردد.

قرار است این طرح به طور رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه گردد.

 لباس محلی (6)

IMG23312458

IMG23312229

IMG23311843

IMG23313503

لباس محلی (3)

لباس محلی (5)

IMG23313364

IMG23312723

IMG23310486

IMG23310609

لباس محلی (8)

لباس محلی (11)

لباس محلی (7)

لباس محلی (2)

لباس محلی (4)

لباس محلی (12)

لباس محلی (10)

لباس محلی (14)

لباس محلی (16)

لباس محلی (24)

لباس محلی (23)

لباس محلی (22)

لباس محلی (21)

لباس محلی (20)

لباس محلی (19)

لباس محلی (18)

لباس محلی (17)

لباس محلی (13)

لباس محلی (15)

لباس محلی (1)عکس از مهرداد اصفهانی

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

1 دیدگاه

  1. Khub bud

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.