هامایانگی، یکی از معابد شهر هزار معبد

شهر باگان از مشهورترین شهرهای باستانی دنیاست که قدمت آن به سال ها پیش برمی گردد. این شهر به دلیل داشتن بیش از ۲۰۰۰ معبد و آثار باستانی به عنوان یکی از عجایب معماری دنیای باستان شناخته می شود.

هامایانگی بزرگترین معبد شهر باگان در میانمار است که از فاصله دور شبیه به اهرام ثلاثه مصر است.

معبد‌ هامایانگی در یک کیلومتری جنوب شرقی دیوارهای قدیم باگان واقع شده است.

این ساختار عظیم در سال ۱۱۷۰ توسط پادشاه ناراتو ساخته شده است. ناراتو پس از قتل پدر و برادر خود به پادشاهی باگان در آمد. ناراتو پس از قتل آن ها برای برطرف کردن احساس بد و نگرانی از سرنوشت خود اقدام به ساخت این معبد نمود.

این پادشاه بعدا خودکشی کرده است. داستان های مختلفی درباره مرگ وی گفته شده است. طبق روایتی این پادشاه توسط گروهی از هندی ها کشته شده است. همچنین گفته می شود ناراتو به دست مهاجمان سری لانکا به قتل رسیده است.

معبد هامایانگی باگان (1)

ساختار معبد:

طول کل این معبد ۷۸ متر بوده، در حالیکه هسته مرکزی آن ۲۵ متر است. این معبد چهار ورودی دارد که هر کدام شامل تصویری از بوداست که بر پایه ای نشسته است. خلوتگاه غربی شامل تصاویر گوتاما بودا و مایتریا بودا در کنار هم است.

محوطه اطراف معبد با دیوار بزرگی شامل یک دروازه قوسی احاطه شده است.

معبد هامایانگی باگان (2)

مواد زاید در معبد:

ساخت معبد‌ هامایانگی هرگز به طور کامل به پایان نرسید. ساخت آن به احتمال زیاد پس از مرگ پادشاه متوقف شده است. بخش عمده ای از فضای داخلی معبد با مواد زاید ساختمانی پر شده است که شامل سه چهارم خلوتگاه ها در هسته مرکزی و بیش از دو راهرو در اطراف هسته مرکزی معبد هستند.

ممکن است دلیل پر شدن معبد توسط مواد زاید، قوانین سرسخت ناراتو باشد و یا اینکه برای جلوگیری از ترک پادشاه پرشده باشد.

ساختار آجری معبد هامایانگی با دقت بسیار کار شده است. گفته می شود زمانی که کارگران کار خود را به درستی انجام نمی دادند، پادشاه ناراتو آن ها را می کشت و یا اینکه دست هایشان را قطع می کرد.

 معبد هامایانگی باگان (6)

معبد هامایانگی باگان (8)

معبد هامایانگی باگان (9)

معبد هامایانگی باگان (10)

معبد هامایانگی باگان (11)

معبد هامایانگی باگان (7)

معبد هامایانگی باگان (3)

معبد هامایانگی باگان (12)

معبد هامایانگی باگان (13)

معبد هامایانگی باگان (14)

معبد هامایانگی باگان (15)

معبد هامایانگی باگان (5)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.