معرفی کاروانسرای گوئجه بئل

کاروانسرای عظیم شاه عباسی یکی از بناهای تاریخی اصلی و ثبت شده شهرستان اهر است. کاروانسرای گوئجه بئل با توجه به شواهد و قرائن متعلق به دوره صفویه است که از آن به عنوان کاروانسرای کوهستانی استفاده شده است. ازخصوصیات بارز آن بسته بودن بنا و طراحی آن برای مناطق کوهستانی و سردسیر و زمستان های سخت و پربرف است.

در گردنه گویچه بئل واقع در ۹۳ کیلومتری تبریز و ۲۴ کیلومتری اهر، دو کاروانسرای قدیمی به نام های “کاروانسرای شاه عباسی گوئجه بئل” و “کاروانسرای گوره درق” وجود دارد. کاروانسرای علیا (گوره درق) در ۳ کیلومتری ابتدای گردنه ساخته شده است و ابعاد آن ۲۱×۳۰ متر و دارای پنج ردیف حجره ضربی آجری مدور است که متأسفانه در زلزله سال ۹۱ کاملا تخریب شده و تاکنون نیز اقدامی عملی در بازسازی آن صورت نگرفته است. کاروانسرای سفلی نیز در ۷ کیلومتری کاروانسرای علیا (گوئجه بئل) در محوطه ای مسطح، مشرف به رودخانه قرار دارد و از دو بخش شامل حیاط و حجرات متعدد تشکیل شده است.

کاروانسرای گوئجه بئل بدون حیاط مرکزی بوده و پلان آن مستطیل شکل است که در گوشه های بنا با برجک هایی تقویت شده است. هشتی ورودی از طرف غرب به داخل سالن با ۵ گنبد عرقچین باز می شود، سالن های طرفین کالدور میانه از هر طرف ۵ سالن (جمعا ۱۰سالن) از کالدور مرکزی منشعب شده است، دیوارها در داخل و خارج با سنگ مالون بنا شده و سقف ها آجری است. سقف راهرو مرکزی با گنبدهای عرقچین و سقف سالن های شمالی و جنوبی طاق آهنگ است.

اگر مسافر شهر اهر باشید، حتما از کاروانسرای گوئجه بئل نیز بازدید نمایید.

[Best_Wordpress_Gallery id=”51″ gal_title=”کاروانسرای گوئجه بئل”]

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.