مارمیشو دریاچه بکر مرزی

دریاچه مارمیشو یکی از دریاچه های بسیار زیبای استان آذربایجان غربی بوده که در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه واقع شده است.یکی از جاذبه‌های دیدنی استان آذربایجان غربی دریاچه زیبا و تقریبا بکر مارمیشو است که مسافت زیاد آن از ارومیه باعث شده هنوز طبیعت مارمیشو زیبایی بکر خود را حفظ کند.

دریاچه‌ای طبیعی است به وسعت تقریبی ۵ هکتار. زیستگاه انواع آبزیان از جمله ماهی قزل آلا، و پرندگان مهاجر مختلف بوده.
این دریاچه در مسیر رودخانه‌ای پرآب و خروشان قرار گرفته. در فصل گرما منظرهٔ این دریاچه دارای پوشش گیاهی بسیار متنوعی است. این دریاچه از تجمع آب رودخانه نازلی‌چای در یک دره به وجود آمده است که از غرب به شرق جریان داشته که از به هم پیوستن دو انشعاب اصلی دیگر “سروچای” و “ارزین‌چای” در کوه‌های مرزی با عبور از دره تنگ “موانا” در حوالی قریه “نازلو” وارد جلگه ارومیه شده تا در نزدیکی کوه “زنبیل” به دریاچه شور ارومیه ملحق شود.

حیات جانوری آن به دو دوره تقسیم شده است به نحوی که در وضعیت فعلی از خرس، روباه، گرگ، خرگوش نام می‌برند. حال اینکه قبلاً بزکوهی، گراز و پلنگ نیز جز جانوران منطقه بوده است. از پرندگان نیز باید به کبک، شاهین، بلدرچین و غیره اشاره نمود. ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور از جمله آبزیان فراوان دریاچه بوده‌اند که با بازشدن پای آدمیزاد و صید بی‌رویه آن اکنون با کاهش جدی روبه‌رو هستند. شاید دیگر از سمورها خبری نباشد.

در طول رودخانه تا دریاچه علاوه بر انواع و اقسام درختان جنگلی، درختان بید به عنوان حفاظ طبیعی، دور دریاچه را فرا گرفته‌اند. در پوشش جنگلی علاوه بر درختان بید و وفور درختان گردو در اطراف روستاها و منطقه، درختان بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر و سایر درختچه‌ها جلوه‌ای از سرسبزی را به طبیعت منطقه بخشیده‌اند تا در میان انواع مختلف گون مکان مناسبی برای پرورش زنبور عسل و جذب زنبورداران فراهم آورند. اما از گونه‌های گیاهی آن باید از خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن، کنگر و غیره نام برد.

آب‌های جاری از ناحیه‌ی شمال‌غربی ایران در سرحدات بین دو کشور ایران و ترکیه، سرچشمه‌ی اصلی این دریاچه است. ولی سرچشمه‌ی اولیه در خاک ترکیه است که پس از دریافت سایر آب‌های موجود در حوضه‌ی خود “رودخانه‌ی نازلوچای” را تشکیل می‌دهد که قسمتی از این رودخانه از نقطه‌ی ورود به خاک ایران خط سرحدی را به طول ده کیلومتر تشکیل داده و با توجه به موقعیت کوهستانی، جنگلی و آبی خود یکی از زیباترین مناظر طبیعی را رقم زده که می‌تواند مکانی برای آرامش جسم و جان انسان باشد.
در فصل گرما منظرهٔ این دریاچه دارای پوشش گیاهی بسیار متنوعی است. عمق دریاچه نیز حدود ۵۰ الی ۶۰ متر تخمین زده می‌شود.این دریاچه سرچشمه اصلی رودخانه نازلوچای به حساب می‌آید.زیباترین ماه‌های مارمیشو اردیبهشت و خرداد است، ولی هر موقع از بهار و تابستان که به آنجا بروید، می‌توانید لذت یک طبیعت بکر و دست نخورده را تجربه کنید.

مارمیشو

مارمیشو2

مارمیشو4

مارمیشو5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.