روستای مترسک‌ها ، جاذبه‌ای عجیب و منحصربه‌فرد در ژاپن

در منطقه کوهستانی جنوب ژاپن، روستای منحصر به فردی وجود دارد که هر بیننده و شنونده ای را شگفت زده می کند. عجیب ترین ویژگی این روستا جمعیت آن است که بیشتر تعداد آن را مترسک ها تشکیل می دهد. در گوشه و کنار این روستا که به آن روستای مترسک‌ها گفته می شود، در بیرون فروشگاه ها، ایستگاه اتوبوس و … مترسک هایی دیده می شوند که آخرین بازمانده های این روستا به شمار می روند.

روستای “ناگورو” در گذشته پرجمعیت بوده، ولی در حال حاضر با کاهش جمعیت و پیری جامعه مواجه است که تنها ۳۵ نفر در این روستا زندگی می کنند.

” آیانو تسوکیمی” پیرزنی ۶۵ ساله است اقدام به ساخت این مترسک ها در روستای ناگورو کرده است. آیانو تسوکیمی در گذشته یک هنرمند بود که بعد از ۱۳ سال برای مراقبت از پدر خود به این روستا بازگشت. این هنرمند پس از بازگشت متوجه شد که جمعیت این روستا به دلیل مرگ یا مهاجرت کم شده است، تا جایی که حتی در سال ۲۰۱۲، مدرسه روستا هم تعطیل شده است زیرا فقط دو محصل داشت. اما آیانو برای زنده نگه داشتن خاطرات گذشته خود، با ساختن مترسک های پارچه ای، سعی کرد تا روح روستا را دوباره احیا کند.

این هنرمند پیر زن توضیح داد که هر مترسک نماینده یک روستایی است و آن ها را در مکان های مختلفی مثل دره، میدان و زمین های زراعی قرار داد. حالت های این مترسک های مانند حرکات واقعی انسان هایی است که مشغول کارهای روزمره هستند.

اکنون در مدرسه ای که تعطیل شده بود، مترسک‌های دانش‌آموز ساکت و خاموش پشت میزهای کلاس نشسته‌اند.

ناگورو نیز مانند بسیاری دیگر از روستاهای ژاپن از مهاجرت جوانان به شهرها آسیب دیده؛ جوانانی که والدین سالخورده خود را به امید پیدا کردن شغل خوب رها می‌کنند. این کشور طی یک دهه با کاهش جمعیت روبرو بوده و پیش بینی می شود که جمعیت آن از ۱۲۷ میلیون نفر به ۸۷ میلیون تا سال ۲۰۶۰ میلادی کاهش یابد.

روستای مترسک‌ ها (2)

روستای مترسک‌ ها (5)

روستای مترسک‌ ها (6)

روستای مترسک‌ ها (7)

روستای مترسک‌ ها (8)

روستای مترسک‌ ها (11)

روستای مترسک‌ ها (12)

روستای مترسک‌ ها (13)

روستای مترسک‌ ها (14)

روستای مترسک‌ ها (15)

روستای مترسک‌ ها (16)

روستای مترسک‌ ها (17)

روستای مترسک‌ ها (18)

روستای مترسک‌ ها (20)

روستای مترسک‌ ها (21)

روستای مترسک‌ ها (22)

روستای مترسک‌ ها (23)

روستای مترسک‌ ها (1)

روستای مترسک‌ ها (1)

روستای مترسک‌ ها (4)

روستای مترسک‌ ها (10)

روستای مترسک‌ ها (19)

روستای مترسک‌ ها (2)

روستای مترسک‌ ها (3)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.