تالاب زیبای یانیق هشترود

هشترود تالاب های زیبایی دارد که دیدن هر کدام از آن ها خالی از لطف نیست. یکی از این تالاب های دیدنی تالاب یانقین است که در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در کنار جاده آسفالته هشترود – مراغه، در ۴۶ درجه و ۵۲ دقیقه و۴۷ ثانیه طول شرقی و ۳۷ درجه و   ۲۲ دقیقه و ۵۲ ثانیه عرض شمالی قرار دارد .

این تالاب از ۲ بخش مجزا تشکیل شده است که یانیق بزرگ و یانیق کوچک نامیده می شود. این دو بخش به فاصله  ۱۵۰۰متر از همدیگر قرار دارند. یکى از ۲ تالاب یانیق که به عنوان استخر طبیعى آبیارى مورد استفاده کشاورزان قرار مى گیرد، وسعتى در حدود یک هکتار و تالاب دیگر که در گوى تپه ماهور قرار گرفته و به صورت نوار باریک، امتداد یافته، ۴ هکتار وسعت دارد. ارتفاع تالاب هاى یانیق از سطح دریا یک هزار و ۶۰۰ متر بوده و هر دو آن‌ها در بخش مرکزى خود بیش از ۲ متر عمق دارند. سواحل و حوزه آبریز تالاب یانیق را زمین هاى زراعى و چمنزار، تشکیل داده و در ترکیب پوشش گیاهى سواحل غیر از تعدادى درخت بید، درخت یا درختچه دیگرى وجود ندارد. حاشیه تالاب یک هکتارى، دایره اى شکل و کاملا پوشیده از نى است به طورى که آب داخل محدوده، تالاب را به صورت حلقه اى در برگرفته است. وجود این نیزار انبوه مخفى گاه مناسبى را براى پرندگان آبزى بویژه در زمان احساس خطر به وجود آورده است.

تالاب یانیق (1)

پوشش گیاهى حوزه آبریز و سواحل تالاب هاى یانیق از ۲ بخش مرتعى و زراعى تشکیل شده که گیاهان مرتعى متشکل از انواع استپى و نیمه استپى بوده و بخشى از پوشش گیاهى مرتعى را گیاهان مهاجم یا علف هاى هرز تشکیل داده که در اثر تغییر کاربرى و چراى مفرط دام در منطقه، شکل گرفته است. گیاهان حاشیه تالاب هاى یانیق را انواع جگن، گراس ها و آلاله تشکیل مى دهد که داراى رویش فصلى بوده و بر حسب تغییرات حجم آب تالاب در سواحل، ظاهر و در میان گل و لاى، مدفون مى شوند.

تالاب یانیق هم مانند دیگر تالاب هاى هشترود با فرا رسیدن فصل سرما در یخبندان زمستانه فرو مى رود. دوران یخبندان یانیق مانند تالاب هاى دیگر بین چهار تا پنج ماه طول کشیده و پس از ذوب شدن یخ ها، پرندگان مهاجر آبزى و کنار آبزى در هر ۲ تالاب، حضور مى یابند. متأسفانه تالاب یانیق به رغم شناخته شدن به عنوان یکى از چهار زیستگاه زادآورى اردک سرسفید در کشور از نظر قانون مندى مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در زمره مناطق آزاد بوده و در فصول مجاز، مورد استفاده شکارچیان قرار مى گیرد.

با پمپاژ از آب تالاب در مزارع استفاده می کنند. زمین های اطراف تالاب دیم زار است و بخشی نیز حالت مرتعی دارد و دام داران از علوفه های تالاب و مراتع استفاده می کنند.

لازم به ذکر است که در این تالاب ماهی وجود ندارد.

دسترسی به این تالاب از طریق جاده هشترود روستای یانیق (در مسیر جاده هشترود به مراغه) امکانپذیر است.

تالاب یانیق (3)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.