اورامانات کردستان، منظر فرهنگی تمام‌عیار در دنیا

خبرگزاری ارک: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: منظر فرهنگی روستاهای اورامانات کردستان،‌ یک پرونده‌ی تمام‌عیار در حوزه‌ی میراث طبیعی در سطح جهان می‌تواند باشد.

به گزارش ایسنا، محمد حسن طالبیان با اشاره به سفری که چند روز پیش به استان کردستان داشت،‌ کاندیدای جدیدی برای میراث ناملموس جهانی ایران در نظر گرفته است،‌ چراکه معتقد است روستاهای اورامانات منظر فرهنگی تمام عیار در دنیا است.

وی ادامه داد: برخی روستاهای این منطقه مصداق بسیار مناسبی برای منظر فرهنگی هستند که گمان می‌کنم بهتر است به صورت پرونده مشترک میان چند کشور به ثبت برسد. البته برخی از این منازل به دلیل طرح‌های نامناسب هادی و تفصیلی دچار مشکل شده است.

او که در مراسم نکوداشت هفتادمین سال تاسیس یونسکو سخن می‌گفت،‌ هدف و روح یونسکو را حفظ اهمیت ارزش‌ها، اصالت‌ها و ایجاد صلح و دوستی و تداوم توسعه پایدار دانست و افزود:‌ در سال گذشته بحث‌های مربوط به توسعه پایدار اهمیت خاصی داشته و در این مباحث محیط‌زیست و میراث فرهنگی بسیار مهم واقع شده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در سال ۱۹۷۵ سه پایگاه چغازنبیل، نقش جهان و تخت جمشید در کشور به ثبت جهانی رسید، اما پس از آن وقوع انقلاب و جنگ هشت ساله وقفه‌ای در ادامه روند ثبت میراث فرهنگی ایران بوجود آورد، اما پس از آن جمهوری اسلامی سعی در رفع این وقفه داشت که در حال حاضر به ۱۷ اثر رسیده است.

طالبیان ادامه داد: برخی از این پرونده‌های ثبت جهانی به صورت مجموعه است مانند باغ‌های ایرانی و برخی نیز پرونده مشترک بین چندین کشور است.

سال گذشته نخستین اثر طبیعی ایران یعنی پرونده بیابان لوت به یونسکو فرستاده شد که بسیار برای ما مهم است. همچنین پرونده قنات ایرانی که شامل ۱۱ قنات می‌شود نیز تهیه شده است.

او با اشاره به اینکه هزار و ۱۶۲ اثر در میراث ناملموس کشور و ۱۰ اثر در میراث ناملموس جهانی به ثبت رسیده گفت: به دلیل وجود یونسکو کارگاه‌های مختلفی در ایران برگزار شده و همچنین مراکز مختلفی از جمله بحث ایجاد مرکز منطقه مقوله ۲ یونسکو به وجود آمده است. همچنین احیای انجمن‌های میراث فرهنگی نیز به تازگی مطرح شده است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.