کاخ ساسانی سروستان ، نم گرفته است

خبرگزاری ارک: دیوارهای یکی از کاخ‌های با ارزش دوران ساسانی بر اثر نم‌گرفتگی در حال آسیب دیدگی است، این در حالی است که با وجود گذشت حدود ۴ ماه از شدت گرفتن این مشکل هنوز اقدامی برای رفع آن صورت نگرفته است. دیوارهای کاخ سروستان نم گرفته است، این کاخ خشتی متعلق به اواخر دوره ساسانی و دوره بهرام پنجم،  قدیمی‌ترین گنبد آجری ایران را در خود جای داده است.هرچند که این کاخ شباهت بسیاری به کاخ فیروزآباد دارد، اما تفاوت و پیچیدگی‌هایی در نقشه آن سبب شده است، برخی کار‌شناسان عنوان می‌کنند که این اثر یکی از نخستین قدم‌ها در جهت ایجاد سبک ساختمانی ویژه‌ای بوده، که در ‌‌نهایت به معماری گوتیک منتهی شده است.با این وجود، این بنای تاریخی که در شهرستان سروستان استان فارس و در جنوب شرقی شیراز و بر سر راه جاده ترانزیت شیرازبندر عباس و کرمان قرار گرفته و گفته می‌شود در آستانه معرفی برای ثبت جهانی است، نم گرفته و سنگ‌های دیوار‌هایش در حال فروریختن است.

«راضیه راه‌پیما» رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سروستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا علت این نم گرفتگی را مشکلات فنی دانست و عنوان کرد: ماه گذشته چندین کار‌شناس از تهران و شیراز برای رسیدگی به این مساله به سروستان آمدند و قرار شد که برای خروج رطوبت، از کانال دفع نم یا دیگر شیوه‌های از بین بردن رطوبت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل نم‌گرفتگی از زمستان سال ۹۳ شدت گرفته است، افزود: برای حل این مشکل تاکنون با کمبود اعتبار روبرو بوده‌ایم، اما مسئولان استانی تلاش می‌کنند که اعتبار لازم برای رفع نم‌گرفتگی کاخ گلستان را در سال ۹۴ محقق کنند.

راه‌پیما در ارتباط با فرآیند تهیه پرونده ثبت جهانی این اثر گفت: قرار است که این کاخ همراه با پرونده کاخ فیروزآباد و کازرون یعنی در  مجموعه ساسانی استان فارس برای ثبت جهانی معرفی شود، به همین علت در تلاشیم که کار مرمتی آن را به زودی آغاز کنیم.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.