نگاتیو‌های شیشه‌ای مخزن اسناد کاخ گلستان زیر ذره بین پژوهشگران

خبرگزاری ارک: مطالعه و بررسی نگاتیوهای شیشه‌ای مخزن اسناد کاخ گلستان، با هدف ارائه راهکارهای حفاظت پیشگیرانه مختص اینگونه آثار توسط پژوهشگران پژوهشکده حفاظت ومرمت آثار تاریخی، فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سحر نوحی کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی با اعلام این خبر گفت: اسناد تصویری یکی از ارزشمندترین میراث فرهنگی هر ملت و قومی است که عکس در این میان، از مهمترین آنها در زمینه بازیابی و دستیابی به تصویری از فرهنگ و تمدن گذشته به شمار می رود.

او افزود: علاوه بر این شناخت مواد و فناوری های بکار گرفته شده برای تولید این دسته از آثار، نه تنها از منظر تاریخی، بلکه به لحاظ حفاظتی به منظور بکارگیری مناسب ترین روش دارای اهمیت است.

این پژوهشگر هدف از این تحقیق را معرفی و شناسایی انواع نگاتیوهای شیشه ای موجود در مخزن اسناد کاخ گلستان از طریق شناسایی مواد، روش های بکار رفته برای تولید آنها و بررسی انواع آسیب های شاخص در این آثار اعلام کرد.

نوحی در گفت و گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir) خاطر نشان ساخت که چالش های مربوط به بکارگیری روش های شناسایی مواد، از دیگر اهداف این تحقیق است.

به گفته این کارشناس پژوهش حاضر،باروش توصیفی تحلیلی، باتکیه براسنادپایگاه های آرشیوی و همچنین مطالعات آزمایشگاهی و دستگاهی مرتبط با موضوع انجام گرفته است.

نوحی اظها رداشت: اگرچه درنگاه اول تمامی نگاتیوهای صفحه شیشه‌ای ممکن است مشابه به نظربرسند، اماتفاوت‌های مهمی که درترکیب آنهاوجوددارد، تعیین‌کننده پیش‌بینی روندتخریب، روش پیشنهادی برای حفاظت، جابجاکردن وپاکسازی اولیه آنهااست.
به گفته این کارشناس و بر اساس مطالعات انجام شده نگاتیوهای شیشه ای بطور کلی به ۳گروه آلبومینی، کلودیونی و ژلاتینی تقسیم بندی می شوند.
وی افزود: روش هایی مانند بررسی ضخامت شیشه، رنگ تصویر، میزان یکنواختی امولسیون بر روی تکیه گاه شیشه ای و …. به عنوان روش های بازشناسی سریع و همچنین تکنیک های FTIR و GC، به عنوان مناسب ترین روش علمی برای بررسی این دسته از آثار شناخته شدند.

نوحی خاطر نشان ساخت که در این بررسی انواع آسیب های بیولوژیک، فیزیکی و شیمیایی قابل مشاهده بود.

او در پایان اعلام کرد که بر اساس مشاهدات و مطالعات انجام شده در این پژوهش، بهترین روش حفاظتی برای نگهداری این آثار پیشنهاد می شود.

گفتنی است این طرح مطالعاتی توسط سحرنوحی،فتح اله نیازی،سمیه کاظمی و پرستو عرفان منش انجام شده است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.