غار یخی چما سردترین نقطه خاورمیانه

غاریخی چما یا چی ما که نام آن برگرفته از گویش رایج بختیاری عشایر منطقه است، دل به کوه و دره زده است تا به خنک کننده ای طبیعی و روح نواز مردم تبدیل شود.

این غار به بزرگترین شهرهای چهار محال بختیاری – دیدنی های چهار محال – آب شیرین ایران شهرت دارد و یکی از بی نظیرترین و کم نظیرترین نقاط گردشگری ایران است که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است

این غار در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ علیخان قرار دارد و با قندیل های فراوان یخی اش یکی از نادرترین و اعجاب انگیزترین غارهای منطقه به حساب می آید. از زیر یخ های این غار چشمه ای با آب سرد در جریان است که نهایتاً به سد کوهرنگ می ریزد. قرار گرفتن در دره های عمیق و انباشت حجم برف های چندین ساله در این مکان سبب شده قندیل های یخ و توده های عظیم برف به صورت دایمی و در تمام فصول سال باقی بمانند.

غار چما  در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد و باید آن را در مقابل دشت چما  ببینید که شبیه به تنگه ای بزرگ به نظر می رسد؛ یک انباری پربرف که ارتفاع برف های آن تا ‎ ۵۰متر می رسد!

فاصله این غار تا مرکز استان ۹۲ کیلومتر است که تمام مسیر آن، آسفالته و ماشین رو است. یادتان باشد که در سفر به این غار، مراقب لغزش به داخل غار و رودخانه آن باشید.غار یخی چما یکی از نادرترین و اعجاب‌انگیزترین غارهای استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. قرار گرفتن در دره‌های عمیق و انباشت حجم برف‌های چندین ساله در این غار سبب شده است تا قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند.با وجود ویژگی‌های منحصر به فرد، این غار یکی از کم‌نظیرترین نقاط گردشگری استان و حتی کشور است که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است. سطح وسیع برف در غاریخی چما محلی برای تفریح و سرگرمی جوانان و نوجوانان عشایری منطقه چما شده که علاوه بر این، در سال‌های اخیر مسابقات اسکی تابستانه کشور نیز در این محل برگزار می‌شده است.

چما 758

n00074019-r-b-015

1935_970

غار-یخی-چما8

ce24264b-52ac-4c46-bee8-4e758fce7d10

2c94f850-7450-40f5-abcb-970edfc1f749

غار-یخی-چما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.