طبیعت زیبا پاوه

شهر  پاوه یکی از شهر های ایران است که طبیعت بکر و دیدنی دارد. پاوه یکی از شهرهای شمالی استان کرمانشاه است که مرکز شهرستان پاوه است که در مجاورت مرز ایران-عراق قرار دارد.این شهر به دلیل ساختار پلکانی به شهر هزارماسوله‌ معروف است. از شهرهای نزدیک به پاوه می‌توان به شهرهای جوانرود، روانسر، مریوان روستای لاران و منطقه شاره زور عراق اشاره کرد.

 

پاوه1

 

منطقه‌ای که پاوه در آن واقع است بسیار خوش آب و هوا است و در کنار کوهستان شاهو قرار گرفته‌است.ساکنین این شهر کرد هستند و به دو گویش هورامی و سورانی جافی صحبت می‌کنند.درطول چند ساله ی اخیر بیشتر گردشگران شهر زیبا و کوهستانی پاوه را برای مسافرت انتخاب کردند. پاوه هر چند در دامن کوهستان است ، آب و هوایی معتدل دارد و در این شهر خبری از سرمای شدید نیست ، با وجود کوهستانی بودنش ، در ایام نوروزی پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است . آب و هوای خنک این شهر در فصل تابستان ، بیشترین مسافران را به سوی خود جذب می کند .

پاوه2

از جمله دلایل هجوم گردشگران به این شهر ، طبیعت بکر و بسیار زیبای آن است ، که چشم هر بیننده ای را خیره می کند . تفرّجگاههای بکری چون بید میری و سر دره را در کمتر جایی می توان پیدا کرد. نوع معماری بنا ها و ساختمان های این شهر که در نوع خود منحصر به فرد است ،از دلایل دیگر جذب توریست است و باعث شده است تا پاوه را شهر هزار ماسوله بنامند.

 

پاوه3

شهرستان پاوه و منطقه اورامانات به دلیل داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی، قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را داشته است و از پتانسیل‌های خوبی در این زمینه برخوردار می‌باشد. از دیدنی‌های این منطقه می‌توان به کوه‌های سر به فلک کشیده شاهو با ارتفاع ۳۳۹۰ متر و آتشگاه با ارتفاع۲۳۸۹ متر اشاره کرد.

 

پاوه4

پاوه6

از غارهای دیدنی و وسیع این منطقه میتوان به غار قوری قلعه بزرگ‌ترین غار آبی آسیا که جز شکیل‌ترین غارهای جهان است نام برد که در ۸۶ کیلومتری جاده کرمانشاه به پاوه قرار گرفته است .رودخانه بزرگ سیروان و دره‌های عمیق امتداد آب این رودخانه از جمله جاذبه های طبیعی این منطقه است.

 

پاوه7

چشمه بزرگ آب معدنی بل “منصوب به یکی از خدایان آب” که محل خروج این آب جایی زیبا و دیدنی در روستای هجیج است.روستای زیبای “هجیج” در دل صخره های سنگی و مقبره کوسه هجیج، آتشکده پاوه و آرامگاه “سلطان اسحاق” در کنار رودخانه عظیم سیروان که مقصودگاه زنان و مردان اهل حق است، بخش دیگری از جاذبه های شهر پاوه است که به ارزش این شهرستان افزوده است.

 

پاوه8

پاوه9

پاوه و اورامانات از مراکز مهم صنایع دستی استان کرمانشاه محسوب می شود . از همه مهمتر می توان به گیوه کشی و گیوه بافی و شال بافی در این منطقه اشاره نمود ، که از معروفیت خاصی برخوردارند . شهر نودشه و روستای هجیج یکی از مراکز عمده تولید گیوه است . نمد مالی و ساخت زیرانداز و پوشش های نمدین خصوصاً تولید نوعی پوشش مخصوص مردان به نام ” فرنجی ” در منطقه اورامان رایج است .

 

پاوه10

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.