روستای ابیانه نامزد ثبت جهانی

فرهاد عزیزی، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: با توجه به اینکه روستای ابیانه نامزدی ثبت جهانی شدن را در برنامه‌های آینده خود دارد، احیاء پایگاه میراث فرهنگی و تبدیل آن به پایگاه ملی، شرایط ثبت جهانی روستای ابیانه را فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است روستای ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز، در دامنه کوه کرکس قرار دارد و یکی از بلندترین نقاط مسکونی در ایران است. این روستا که دارای مناظر طبیعی، آب و هوای خوش و موقعیت طبیعی مساعدی است به اعتبار معماری بومی و بناهای تاریخی متنوعش از روستاهای استثنایی کشور است. روستای ابیانه ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

فرهاد عزیزی در حاشیه بازدید از روستای تاریخی ابیانه نطنز گفت: سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی آثار تاریخی شاخص کشور نگاه ویژه به پایگاه‌های میراث فرهنگی از جمله پایگاه ابیانه دارد.

وی همچنین افزود: با ملی شدن پایگاه میراث فرهنگی ابیانه افزون بر احیاء روند حرکتی روستا، اعتبارات و ردیف بودجه مناسب نیز پیش بینی خواهد شد.

عزیزی یادآور شد: حفظ و حراست از میراث فرهنگی و آثار تاریخی، نیازمند برنامه‌ریزی و خرد جمعی مبتنی بر رعایت اصول فنی و کارشناسی است.

وی اظهار کرد: حفاظت از میراث فرهنگی، آثار تاریخی و تمدنی مشارکت همه شهروندان را می‌طلبد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.