اسرار و شگفتی‌های چشمه دمکش

استان گیلان با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوع یکی از مقاصد دیدنی مسافران و گردشگران محسوب می شود. در این سرزمین کهن مکان هایی با رمز و راز نهفته وجود دارد که هنوز بسیاری به علل آن پی نبرده اند. یکی از این مکان های رازآلود، چشمه دمکش است که با ویژگی خاص خود همه را شگفت زده می کند.

این چشمه که در ۵ کیلومتری غرب چابکسر در روستای فکجور اوشیان واقع شده، دارای خاصیت منحصر به فرد است. چشمه دمکش در زیر یک درخت کهنسال از گونه افرا قرار دارد. از داخل گودال بزرگی که در زیر درخت وجود دارد، آب به صورت گردابی بیرون می ریزد. ولی آمدن این آب همیشگی نیست و دم به دم است؛ یعنی گاهی در طول شبانه روز و حتی چند روز به کلی خشک است و آبی ندارد ولی گاهی از تنه درخت آب بیرون می آید و رودخانه جریان می یابد.

چشمه دمکش (4)

یکی دیگر از ویژگی های جالب توجه چشمه دمکش که اهالی این روستا از آن یاد می کنند این است که همیشه قبل از آمدن آب چشمه، نسیم خنکی می وزد. همواره قبل  از اینکه آب بالا بیاید دو نسیم خنک در فاصله چند دقیقه می وزد که اهالی متوجه بالا آمدن آب می شوند.

تاکنون محققان زیادی برای کشف اسرار این چشمه به آنجا سفرکرده و هرکدام نظریات مختلفی ارائه داده اند. برخی این خاصیت را جزر و مد چشمه می دانند.

لازم به ذکر است که آب این چشمه برای دفع سنگ کلیه و جبران کمبود آهن بسیار مفید و سودمند می باشد.

ویژگی های منحصر به فرد چشمه دمکش همراه با جنگلی بودن منطقه، محیطی بسیار زیبا و فرح بخشی برای بازدید کنندگان فراهم می‌آورد تا یک روز خوب را در کنار آن بگذرانید. البته اگر شانس با شما یار باشد، در ساعاتی که کنار چشمه هستید آب در جریان خواهد بود.

چشمه دمکش (8)

چشمه دمکش (1)

چشمه دمکش (7)

چشمه دمکش (3)

چشمه دمکش (2)

چشمه دمکش (5)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.