ارس سرزمین زیبایی ها

ارس سرزمین زیبایی ها

اگر میهمان شهر تبریز هستید شما را به تماشای زیباترین تلفیق تاریخ، طبیعت و مدرنیته در منطقه آزاد ارس دعوت می‌کنیم. در این میهمانی طبیعت و تاریخ، طبیعت بکر جنگل‌های ارسباران، جنگل‌های آینالو، آبشار آسیاب خرابه و جاذبه‌های تاریخی پنهان در دل کوه‌های سبلان و ساحل ارس میزبان شما خواهد بود.

منطقه آزاد ارس در نقطه صفر مرزی جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خود مختار نخجوان واقع شده است که بخش بزرگی از شهرستان جلفا را شامل می‌شود.

برای رسیدن به این منطقه، مسیر راه‌آهن برقی تبریز – جلفا، مسیری در دل تاریخ با نخستین راه‌آهن کشور را به شما پیشنهاد می‌کنیم. راه‌آهن جلفا یکی از نخستین راه‌آهن‌های کشور به شمار می‌رود که احداث این مسیر ریلی برای نخستین بار در زمان سفر ناصرالدین شاه قاجار به فرنگ اتفاق افتاد و ناصرالدین شاه امتیاز احداث این مسیر ریلی را در اختیار روس‌ها قرار داد و در مسکو قرار‌داد اولیه احداث این مسیر بسته شد.

قطار برقی جلفا

قطار برقی همه روزه ساعت ۷:۱۰  از شهر تبریز به مقصد جلفا حرکت می‌کند و ساعت ۱۶:۳۰ از شهر جلفا به مقصد تبریز عازم می‌شود.

اما اگر علاقه‌مند به سفر با قطار‌های مدرن‌تر هستید، مسیر ریلی تهران- تبریز- جلفا انتخاب مناسبی خواهد بود. این قطار نیز همه روزه ساعت ۸:۳۵ از تبریز حرکت می‌کند و ۱۴:۵۵ از جلفا به تبریز و تهران عازم می‌شود و در ایستگاه تبریز توقف می‌کند.

و در نهایت مسیر جاده‌ای ۲۰۴ کیلومتری تبریز- جلفا مسیر دیگریبرای دسترسی به این منطقه از تبریز محسوب می‌شود که یکی از پرتردد‌ترین جاده‌های منطقه به شمار می‌آید.

مسیرجاده ای جلفا

می‌رویم منطقه آزاد ارس تا ببینیم:

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم

این کلیسا در ۲۲ کیلومتری غرب جلفا در سال ۱۵۱۸ میلادی زمانی که ارامنه در این منطقه (دره شام) سکونت داشتند، احداث شده است.

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس

در ۲۰ کیلومتری غرب جلفا در محلی به نام قئزل وانک (صومعه سرخ) کلیسایی به نام سنت استپانوس اولین شهید راه مسیحیت بنا شده است. قدمت این کلیسا به هزاره اول میلادی برمی‌گردد. این کلیسا در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان نهمین اثر جهانی ایران در یونسکو به ثبت رسید.

نمازخانه چوپان

نمازحانه چوپان

این نمازخانه تاریخی که به کلیسای چوپان نیز مشهور است در ۱۰ کیلومتری غرب جلفا در میان کوه‌های رسوبی سرخ رنگ قرار گرفته است و تاریخ احداث آن را ۱۵۱۸ میلادی گفته‌اند.

کاروانسرای خواجه نظر

کاروانسرای خواجه نظر

این کاروانسرا در ۵ کیلومتری غرب جلفا قرار گرفته است. کاروانسرای خواجه نظر یکی از ۹۹۹ کاروانسرای بنا شده توسط شاه عباس صفوی بوده که برای آسایش و امنیت کاروان‌ها و مردم احداث می‌شده است.

پل ضیا الملک

پل ضیاالملک

این پل در ۶ کیلومتری غرب جلفا در کنار پاسگاه مرزی عباسی قرار گرفته است. این پل به دلیل اهمیت استراتژیکی که داشته در طی سالیان چندین بار تخریب و بازیابی شده است.

مجموعه کردشت

مجموعه کردشت

مجموعه ای شامل ۸ بنای تاریخی در ۶۶ کیلومتری جلفا در روستای کردشت واقع شده که یکی از زیباترین مجموعه‌های منطقه است.

این مجموعه شامل حمام بزرگ و کوچک، عمارت شاه‌نشین، یخچال، ساخلو( پادگان نظامی)، مسجد قریب، دیوانخانه و قلعه کردشت است.

برج دوزال

برج دوزال

امامزاده شعیب و برج دوزال در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق جلفا در روستای دوزال در نزدیکی کردشت بر فراز تپه‌ای واقع شده است. این سازه با توجه به معماری و کتیبه های نیمه ویرانش به اواخر قرن ۸ ام و دوره ایلخانی نسبت داده شده است.

حمام جلفا

حمام جلفا

حمامی زیبا در جنوب شرقی شهر جلفا که یادگاری از دوران قاجاریه است. معماری این حمام شباهت زیادی به معماری حمام کردشت دارد.

پل چوبی

پل چوبی

پل چوبی به طول ۲۰۰ متر در سال ۱۳۲۰ با بتون و آهن توسط نیروهای روسی جهت حمله به ایران و انتقال تجهیزات نظامی ارتش روس بر روی ارس احداث شده است.

پل آهنی

پل آهنی جلفا

پل آهنی در سال ۱۹۱۳ میلادی به طول ۱۱۰ کیلومتر بر روی رودخانه ارس احداث گردید. این پل معلق مرز ارتباطی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان بوده و دارای خاصیت انبساطی و انقباضی در فصول گرم و سرد سال می‌‌باشد.

این پل یادگار رشادت سه تن از فرزندان غیور این سرزمین در جنگ جهانی دوم است که با دلاوری و نثار خون پاکشان در مقابل هجوم نیروهای روس از مهین شان دفاع کردند.

رود ارس

رود ارس

رودخانه‌ای که از ترکیه سرچشمه می‌گیرد و نوار مرزی شمالغرب کشور محسوب می‌گردد. ارس یا آراز طبیعتی زیبا و بکر را در کنار کوه‌های سر به فلک کشیده  خلق کرده است که هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه

این آبشار زیبا که بقایای یک آسیاب قاجاری در آن قرار دارد در ۳۰ کیلومتری جلفا در دل حیات‌وحش کیامکی واقع شده است. ارتفاع این آبشار بیش از ۳۰ متر می‌باشد و غار آهکی زیبایی با ناودیس‌های شگفت‌انگیز در آن ایجاد شده است.

پل‌های خداآفرین

ل های خداآفرین

قدیمی‌ترین پل‌های ساخته شده بر روی ارس در ۱۳۰ کیلومتری شرق ارس واقع شده است. پل بزرگتر یادگار اولین سال‌های دوره اسلامی است و قدمت پل کوچک به ۵۰۰ سال پیش می‌رسد.

قلعه بابک

قلعه بابک

قلعه جاویدان یا قلعه جمهور یا دژ “بذ” در ۵ کیلومتری جنوب غربی کلیبر واقع شده است. این قلعه از هر طرف با دره‌هایی به عمق ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر احاطه شده است.

قلعه آوارسین

قلعه آوارسین

قلعه منسوب به دوره ساسانی تا سوم هجری در ۲۲٫۵ کیلومتری جنوب خداآفرین و ۱۱ کیلومتری جاده شوسه اهر– کلیبر واقع شده است.

قلعه پیغام

قلعه پیغام

این قلعه در کنار جاده شوسه اهر- کلیبر و ۱۳ کیلومتری کلیبر واقع شده است و به دلیل انتقال پیام‌های نظامی به وسیله آتش به سایرین به قلعه پیغام شهرت دارد.

طبیعت‌گردی در ارس

297256f4a1af060a865ca490c-1

در کنار تمام این جاذبه‌های تاریخی، منطقه آزاد ارس سرشار از زیبایی‌های طبیعی بکر است که نمی‌توان به راحتی از کنارشان گذشت.

جنگل‌های حفاظت شده ارسباران از جمله زیبایی‌های طبیعی منطقه محسوب می‌گردد. منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت ۷۲ هزار هکتار در کناره‌های جنوبی رود ارس در شهرستان کلیبر واقع شده و به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌محیطی در یونسکو به ثبت رسیده و از ارزش های خاص گیاهی و جانوری برخوردار است.

سه سد بزرگ احداث شده بر روی سد ارس، دریاچه‌هایی مصنوعی و تفریحی در پشت این سد‌ها ایجاد کرده‌‌اند که امکانات ماهیگیری و قایقرانی منحصر‌به‌فردی برای دوست‌داران طبیعت فراهم کرده است.

مراکز خرید و تفریحی منطقه آزاد ارس

74_003

هیچ سفری بدون خرید لذت کافی را در پی نخواهد داشت. منطقه آزاد ارس و بخصوص شهر جلفا به دلیل هم‌مرزی با سه جمهوری مهم منطقه و دارا بودن اهمیت گمرگی و اینکه یکی از ورودی‌های زمینی کشور محسوب می‌شود، به عنوان قلب تپنده اقتصادی کشور عمل می‌کند. این منطقه بازارها و مراکز خرید ارزان و متنوعی دارد که بازارچه‌های مرزی، مراکز مدرن تجاری و بازارچه‌های دائمی و موقت صنایع دستی میزبان میهمانان است.

سازمان منطقه آزاد ارس برای ایام نوروزی با پیام “ارس مهربان، میزبان مردم ایران” برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی کرده است. شرکت در این برنامه‌ها و مسابقات اوقات مفرحی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

برنامه‌های اعلام شده به شرح ذیل می‌باشد:

تور ارس‌گردی، محل: مراکز اقامتی، ۱ فروردین لغایت ۱۲ فروردین ۱۰ صبح الی ۱۴ ظهر

بالن‌سواری خانوادگی، محل: ورودی شهر جلفا، ۱ فروردین لغایت ۱۲ فروردین ۹ صبح الی ۱۹ عصر

پینت بال، محل: پارک سلامت، ۱ فرودین لغایت ۱۲ فروردین ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب

ماهیگیری، محل: سایت ماهیگیری مقابل پارک کوهستان، ۱ فروردین لغایت ۱۲ فروردین ۹ صبح

پرتاب دارت و تیراندازی با کمان، محل: پارک کوهستان، ۱ فروردین لغایت ۱۲ فروردین ۹ صبح الی ۸ شب

والیبال ساحلی، محل: پارک سلامت، ۱ فروردین لغایت ۱۲ فروردین ۹ صبح الی ۱۰ شب

پروازهای تفریحی، محل: سایت پرواز، ۱ فروردین لغایت ۱۲ فروردین ۹ صبح الی ۱۹ عصر

اسکیت‌سواری، محل: اداره ورزش خیابان امام (ره)،  ۲ فروردین لفایت ۱۲ فروردین ۹ صبح الی ۸ شب

مسابقه قایق‌سواری، محل: پارک کوهستان، ۶ فروردین لغایت ۱۱ فروردین ۱۸ عصر الی ۲۲ شب

بازی‌های بومی و محلی، سطح شهر جلفا ۵ فروردین لغایت ۷ فروردین ۳ بعد از ظهر

تئاتر خیابانی، محل: نمایشگاه دائمی ارس، مراکز تجاری، پارک کوهستان و سطح شهر، ۶ لغایت ۱۲ فروردین ۱۱ صبح و ۱۶ عصر

مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، محل: مسجد امام زمان (عج) جلفا، ۳فروردین بعد از نماز مغرب و عشاء

محل: امامزاده سید محمدآقا (ع)ـ نوجه مهر، ۴ فروردین ۱۶ الی ۱۸

برای کسب اطلاعات بیشتر از جزییات برنامه‌های نوروزی منطقه آزاد ارس به آدرس http://www.arasfz.ir/aras-norooz-94.pdf مراجعه کنید.

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.