روستای شیلاندر ماسوله ی زنجان

شیلاندر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است.این روستای دیدنی بعداز طی مسافت وگذراز سدتهم وخودروستای تهم وعلی اباددریک منطقه دیدنی بین دورشته کوه قرارگرفته است ورودخونه ای در پایین دست ان سرازیر می باشدکه به شکوفای این روستا اضافه شده است.روستای شیلاندر (چیلاندر) در ۶۴ کیلومتری شهر زنجان واقع است . جاده منتهی به این روستا جاده زنجان – طارم (زنجان – تهم) است که بعد از گذر از سد زیبای تهم و روستای تهم توسط یک جاده فرعی خاکی به این روستا می رسد . معماری این روستا شبیه ماسوله است که به شکل حیرت آوری در بافت کوهستانی قرار گرفته است . وجود آبشارهای فراوان ، به زیبایی این روستا افزوده است و طبیعت بکر و شاداب منطقه نیز چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند .

تنها فرقی این روستا با ماسوله دارد این است که در این روستا پرنده هم پر نمی زند  ولی به ماسوله هر وقت که بروی پر است از مسافر.  ماسوله هر روز در حال پیشرفته ولی روستای شیلاندر با  پتانسیل بالایی که برای توریستی شدن  دارد  به همت مسئولان  میراٍث فرهنگی استان زنجان در حال تخریب و ویرانی است . اهالی روستا  چند  سالی هست که روستا را تخلیه کرده اند و تقریبا این روستای زیبا  با معماری پلکانی  در آخرین  روز های   عمرش به سر میبرد .دریاچه های کوچک و عمیق که در ته دره ودر مسیر رودخانه تشکیل شده اند و انصافا جون میده برا شنا و شیرجه

 اهالی روستا چند سالی است که روستا را تخلیه کرده و تقریبا این روستای زیبا با معماری پلکانی خالی از سکنه می‌باشد. بازگشت اهالی روستا و آغاز فعالیت‌های اجتماعی از عوامل مهم تاثیر گذار در جذب گردشگر در این منطقه و باعث بازگشت روستائیان به روستا می‌باشد.
روستای شیلاندر با دارا بودن طبیعت بکر یکی از بهترین مناطق کوهستانی برای طبیعت گردی به شمار می‌آید.
شیلاندر به گونه ای است که هم طبیعت گردان ماهر از آن به خوبی یاد میکنند و هم افرادی که فقط برای سیاحت به این روستا می‌آیند.اگر قصد سفر دارید شیلاندر را در صدر فهرست خود قرار دهید.

Picture 078

shilandar90 (27)

shilandar90 (30)

shilandar90 (36)

1 دیدگاه

  1. با سلام. چند وقت پیش یه مستند در معرفی روستای چیلاندر از شبکه چهار پخش شد. کارگردان و محقق و گوینده این مستند نام روستا رو با عنوان شیلاندر معرفی کرد و در توضیح اون به لغت نامه دهخدا و دیگرفرهنگ لغت های فارسی استناد کرد. لازم دانستم بیان کنم که اسم اصلی این روستا چیلاندر نه شیلاندر است و این اسم یک کلمه ترکی آذری است و در توضیح آن حتما باید به لغت نامه های ترکی رجوع کرد.در بین اهالی زنجان معروف است که به کسی که پرخاشگر و پرخاشجوست عنوان ‘چیلاندر تویوغی’ اطلاق میشود. ‘چیلاندر تویوغی’ نوعی مرغ و خروس سیاه و سفید خالدار است که بسیار جنگجوست، پس در یک معنی میتوان چیلاندر را به معنی دو رنگ یا خالدار در نظر گرفت. در معنی دیگر چیلینگر یا چلنگر و چلاندار بدر معنی ققل ساز است که این معنی با توجه به آهنگر بودن اهالی این روستا در زمانهای دور دقیق تر می نماید.این دردی است که چندین سال است گریبان اسامی ترکی و محلی مناطق مختلف زنجان را گرفته است و مسئولین بدون اطلاع از اصل کلمه و معنی دقیق آن نام و اسم مناطق مختلف را به اسم مورد نظر که اغلب بی ربط و بی معنی است، تغییر می دهند. باشد که بیدار شویم و با ناآگاهی و گاه اهداف سیاسی مردم مناطق را از زبان و فرهنگ پیشینیان خود دور نسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.